مقایسه شیوه زندگی دانشجویان دختر جدید الورود و ترم آخر کارشناسی پرستاری

پیام:
چکیده:
توجه به شیوه زندگی دانشجویان پرستاری از آن جهت دارای اهمیت است که آنها در سنینی قرار دارند که انتخاب شیوه زندگی می تواند در تمام طول زندگی شان تاثیرگذار باشد. از طرفی دیگر دانشجویان پرستاری انتقال دهندگان اطلاعات بهداشتی بوده و هدایت افراد را در جهت اتخاذ شیوه زندگی بر عهده دارند و باید الگوی مناسبی برای مددجویان و جامعه باشند.
این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که به منظور مقایسه شیوه زندگی دانشجویان پرستاری جدیدالورود و ترم آخر دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه های علوم پزشکی تهران انجام شده است. جهت دستیابی به این هدف از طریق نمونه گیری در دسترس، 139 دانشجوی دختر جدید الورود و 159 دانشجوی ترم آخر که حائز معیارهای انتخاب پژوهش بودند انتخاب شدند. عوامل مورد بررسی در شیوه زندگی عبارت از تغذیه، ورزش، استعمال دخانیات، رعایت اصول ایمنی و مقابله با تنش زاها بوده است. اطلاعات مورد نیاز پژوهش توسط پرسشنامه مشخصات فردی و شیوه زندگی محقق ساخته جمع آوری گردید.
نتایج پژوهش نشان داد که 4/37% از دانشجویان ترم اول تغذیه متوسط و 9/49% از دانشجویان ترم آخر تغذیه خوبی داشته اند. در زمینه فعالیت ورزشی، 4/37% و 1/41% از دانشجویان ترم اول و ترم آخر در سطح متوسطی بوده اند. همچنین یافته ها نشان داد که هیچ کدام از واحدهای پژوهش در دو گروه، دخانیات استعمال نمی کردند. در زمینه رعایت اصول ایمنی، نتایج حاکی از آن بود که 2/37% و 35% از واحدهای پژوهش در ترم اول و ترم آخر دارای رفتار متوسط بوده اند. در زمینه مقابله با تنش زاها نتایج نشان داد که 5/36% دانشجویان ترم اول و 9/32% دانشجویان ترم آخر دارای رفتار خوبی بوده اند. روی هم رفته 40% واحدهای پژوهش در ترم اول دارای شیوه زندگی متوسط و 8/33% دانشجویان ترم آخر دارای شیوه زندگی عالی بودند. آزمون آماری t اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان نداد.
یافته های این تحقیق نشان داد که آموزش و تحصیل در رشته پرستاری بر شیوه زندگی تاثیر ندارد و عوامل دیگری در شیوه زندگی تاثیرگذار می باشند که به مطالعات بیشتری نیازمند است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p492956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!