بررسی میزان آگاهی، نگرش وعملکرد مردم شهر اردبیل در مورد عوامل خطر ساز بیماری عروق کرونری، 1380

چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های عروق کرونری از مهمترین علل مرگ و میر در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است. در مورد اینبیماری ها، عوامل خطر ساز متعددی دخیل می باشند که برخی از آنها قابل کنترل و پیشگیری هستند. برای کنترل این عوامل بایدآموزش های لازم به جامعه داده شود و قبل از آن لازم است میزان دانش و آگاهی اولیه مردم نسبت به هر کدام از عوامل خطر ساز مشخص گردد. این تحقیق نیز با هدف تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مردم شهر اردبیل در مورد عوامل خطر ساز بیماریعروق کرونری در سال 1380 انجام شده است.
روش کار
این مطالعه، یک بررسی توصیفی - تحلیلی است که بر روی 384 نفر زن و مرد بالای 20 سال شهر اردبیل که از 5 خوشه آماری بطور تصادفی انتخاب شده بودند انجام گردید. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که از طریق مراجعه به درب منازل افراد با مصاحبه تکمیل شد سپس اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار کامپیوتری SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
از کل نمونه های مورد بررسی 50/5% را زنان تشکیل میدادند. میزان تحصیلات 27/3% در حد دبیرستان بود. بیشترین میزان آگاهی از عوامل خطرساز در جامعه مورد بررسی،در زمینه استرس ها و فشارهای روحی(75%) بود. نتایج تحقیق نشان داد که 66/9% افراد از اثر بی تحرکی در ایجاد بیماری قلبی با اطلاع بودند، اما فقط 13% آنهااظهار داشتند که ورزش می کنند.52/1% افراد از نقش مضر مصرف زیاد نمک در بیماری عروق کرونری آگاه بودند، در حالیکه تنها 15% آنها غذا را بصورت کم نمک مصرف میکردند.48/2% آنها از فایده روغن مایع برای سلامتی آگاه بودند، اما فقط 25% آنها از این روغن استفاده میکردند. نتایج نشان داد که42/2% افراد دارای آگاهی متوسط، 51/3% نگرش مثبت و 40/9% دارای عملکرد ضعیف نسبت به عوامل خطرساز بیماریعروق کرونری بودند و بین متغیرهای آگاهی با نگرش، عملکرد و نگرش با عملکرد رابطه معنی دار آماری وجود داشت و با افزایش آگاهی ونگرش، عملکرد واحدهای مورد پژوهش نیز بهبود یافته بود.
نتیجه گیری
با توجه به این نتایج، برنامه ریزی های منظم جهت ارتقاء آگاهی و عملکرد افراد بعنوان گامهای اولیه پیشگیری ازبیماری عروق کرونری ضروری به نظر میرسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p493827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!