الگوی برنامه ریزی استراتژیک مبتنی بر کیفیت و تاثیر آن بر شاخص های اختصاصی بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه

چکیده:
مقدمه
بسیاری ازسازمانها باگذشت زمان وبه دنبال تغییرات گسترده تکنولوژیکی، جمعیتی، اقتصادی و فرهنگی ناچارند روش ها، رویه ها، مقررات متداول ومعمول خود راتغییر دهند. اگربخواهیم مدیریت جامع کیفیت رادریک سازمان نهادینه کنیم باید تمامی نیروها،منابع وانرژی سازمان را برروی فرآیند هامتمرکز نماییم تا کارکنان (صاحبان اصلی فرآیندها) این قدرت و اختیار را داشته باشند که در قالب تیم های ارتقاء کیفیت، فرآیندهای سازمان را ارتقاء دهند. در این نظام مدیریت کیفیت باید بطور مستمر به نیازها و انتظارات مشتری ها پاسخ داده شود.
تاثیر استقرارسیستم مدیریت استراتژیک مبتنی بر کیفیت در بیمارستان امام رضا(ع) ارومیه در این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
روش
این پژوهش یک مطالعه توصیفی- میدانی از اسناد و مدارک موجود در دفتر بهبود کیفیت و همچنین اطلاعات اقتصادی و آماری بیمارستان می باشد.
یافته ها
شاخص هایی مانند؛ جلب رضایت مشتری، انجام صحیح کارها از ابتدا، اعمال کنترل بر نوسان ها، کاهش هزینه های درمان در ابعاد مختلف اعم از بخش های بستری و پاراکلینیک، افزایش آگاهی کارکنان، خدمات ارائه شده به بهترین روش و با کیفیت بالا، استفاده از اطلاعات موجود از مشتریان (تعداد، خواسته هایشان و ارتباط مشتریان با مسئولین)، افزایش درآمدهای اختصاصی بیمارستان و واحدهای درمانی و افزایش تعداد زایمان های طبیعی نسبت به سزارین مورد ارزیابی قرار گرفت. تمام این شاخص ها پس از اجرای برنامه، بهبودی قابل توجهی نشان داده که در متن به صورت مشروح ارائه شده است.
نتیجه گیری
هر گونه هزینه درجهت اجرا و پیاده سازی این سیستم (مدیریت استراتژیک مبتنی برکیفیت) به منزله نوعی سرمایه گذاری بلند مدت بوده که از اتلاف سرمایه ها در سازمان جلوگیری خواهد کرد.
از طرفی با استقرار این سیستم به مرور هزینه های آن کاهش یافته و ما شاهد سیستمی با قابلیتهای بسیار بالا خواهیم بود که طبق نتایج حاصل ازآن می توان با افزایش درآمدها و هدفمند شدن مصارف، امیدوار به ارتقاء شاخص های بهره وری درسازمان بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p497632 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!