مقایسه میزان آزادسازی فلوراید از گلاسآینومرهای کانونشنال و رزین مودیفاید در یک دوره دو ماهه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تاثیر فلوراید آزاد شده از مواد ترمیمی دندانپزشکی در جلوگیری از بروز پوسیدگی ثانویه توسط تحقیقات قبلی کاملا تائید شده است. هدف از این مطالعه مقایسه آزادسازی فلوراید از دو گلاسآینومر کانونشنال (Ionocid-F و Fuji II) و دو گلاسآینومر رزین مودیفاید (IonoGem LC و Fuji II LC) بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، از هر ماده 5 نمونه دیسک با ابعاد mm 2×7 ساخته شد. نمونه ها در ظروفی پلاستیکی حاوی cc 10 آب دیونیزه غوطهور شدند. محلولها در هفته اول به صورت روزانه تعویض شدند. پس از پایان هفته اول، بعد از هر 12روز، آب محلولها به مدت سه روز متوالی تعویض شد و این روند تا انتهای دوره 2 ماهه آزمایش تکرار شد. محلولها با TISABII (Total Ionic Strength Adjustment Buffer) بافر میشدند و سپس اندازهگیری فلوراید با الکترود اختصاصی فلوراید که به یک دستگاه pH-Ion meter دیجیتالی متصل بود، انجام گرفته، میزان آزادسازی فلوراید به ppm اندازهگیری شد. با استفاده از آزمونهای ANOVA وScheffe اختلاف آماری بین نمونه ها مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
تمام مواد مورد آزمایش در روز اول مقادیر زیادی فلوراید آزاد کردند. این میزان در روز دوم به صورت معنی داری کاهش یافت (05/0P<). Ionocid–F (ppm 916/17± 643/267) به صورت معنی داری بیش از بقیه مواد فلوراید آزاد کرد. IonoGem LC (ppm 068/10±284/101) و Fuji II LC(ppm 609/2±276/23) و Fuji II (ppm 232/4±027/20) به ترتیب مقامهای بعدی را داشتند ولی بین Fuji II LC و Fuji II اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت.
نتیجه گیری
مقادیر فلوراید آزاد شده از مواد مورد آزمایش محدوده وسیعی را در بر میگرفت ولی الگوی آزادسازی فلوراید در همه مواد مشابه بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
155
لینک کوتاه:
magiran.com/p507776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!