بررسی اثرات انسولین و اسیداسکوربیک بر بیان ژن های خانواده ی Bcl-2 در ناحیه ی هیپوکامپ موش های صحرایی دیابتی شده توسط استرپتوزوسین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت قندی یک اختلال مزمن متابولیک همراه با افزایش قند خون می باشد که به طور نامطلوبی هر دو سیستم عصبی مرکزی و محیطی را درگیر می کند. از آن جا که ژن های خانواده ی Bcl-2 نقش مهمی در تنظیم آپوپتوز دارند، هدف از مطالعه ی حاضر بررسی اثرات انسولین و اسیداسکوربیک بر بیان ژن های خانواده ی Bcl-2 نظیر Bax (القا کننده ی آپوپتوز)، Bcl-2 و Bcl-xL (مهارکننده ی آپوپتوز) در هیپوکامپ موش های صحرایی های دیابتی شده توسط استرپتوزوسین می باشد.
روش بررسی
پنج گروه شش تایی از موش های صحرایی نژاد ویستار شامل گروه کنترل (C) و چهار گروه دیابتی (D، I، AA و I+AA) در این مطالعه استفاده شد. دیابت به وسیله ی تزریق استرپتوزوسین (60 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم، داخل صفاقی) القا شد. شش هفته پس از القای دیابت، گروه I تحت تیمار با انسولین (4 تا 6 واحد به ازای هر کیلو گرم در روز، داخل صفاقی)، گروه AA تحت تیمار با اسید اسکوربیک (200 میلی گرم به ازای کیلوگرم در روز، زیر جلدی) و گروه I+AA تحت تیمار با انسولین به اضافه ی اسیداسکوربیک قرار گرفتند. گروه D (دیابتی کنترل) نرمال سالین دریافت کردند. بعد از دو هفته تیمار، میزان بیان ژن هایBcl-2، Bcl-xL و Bax در سطح mRNA و پروتئین به شکل نیمه کمی بررسی شد.
یافته ها
موش های صحرایی گروه دیابتی (D) افزایش میزان Bax و کاهش میزان Bcl-2 و Bcl-xL را هم در سطح mRNA و هم در سطح پروتئین نشان دادند و هم چنین در این گروه نسبت Bax/Bcl-2 و Bax/Bcl-xL نیز در مقایسه با گروه Cبیشتر بود (به ترتیب P<0.01 و P<0.001). تیمار با انسولین و اسید اسکوربیک به تنهایی و به صورت ترکیبی در سطح mRNA و پروتئین میزان Bcl-2 و Bcl-xL را افزایش و میزان Bax را کاهش داد. علاوه بر این، نسبت Bcl-2/Bax و Bcl-xL/Bax نیز در این گروه ها در مقایسه با گروه دیابتی (D) بیشتر بود (برای گروه های I و I+AA، p<0.001 و برای گروه AA، به ترتیب p<0.05 برای Bcl-2و p<0.01 برای Bcl-xL).
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان می دهد استفاده از انسولین و اسید اسکوربیک به تنهایی و به صورت ترکیبی احتمالا می توانند از طریق افزایش میزان بیان ژن های Bcl-2 و Bcl-xL و کاهش میزان بیان ژن Bax، آپوپتوز را در هیپوکامپ موش های صحرایی دیابتی مهار کنند. مهار آپوپتوز احتمالا می تواند نقص در یادگیری و حافظه ی ناشی از تخریب هیپوکامپ را در دیابت کاهش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p516524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!