ارتباط سطح آنتی اکسیدان ها و لیپید های پلاسما با درماتیت سبورئیک: یک مطالعه مورد- شاهدی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شواهدی مبنی بر نقص سنتز بعضی از اسید های چرب در بروز درماتیت سبورئیک و افزایش لیپیدهای سرم در فعالیت قارچ های لیپوفیلیک (قارچ پیتی روسپوروم اوال) وجود دارد و مطالعات اپیدمیولوژیک رابطه ای بین سطح آنتی اکسیدان ها و لیپید های سرم در بعضی از درماتیت ها را مطرح کرده است. این مطالعه جهت بررسی ارتباط بین سطح آنتی اکسیدان های پلاسما و لیپید های سرم با درماتیت سبورئیک انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه ی مورد- شاهدی، 70 بیمار مبتلا به درماتیت سبورئیک با 70 فرد سالم به عنوان شاهد که از نظر جنس و سن همسان شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند. در هر دو گروه سطوح لیپید ها و آنتی اکسیدان های پلاسما با روش FRAPاندازه گیری شد. در افراد مبتلا علاوه بر تهیه ی گسترش مرطوب از ضایعه ی پوستی، با استفاده از محلول 15 درصد پتاس جهت تایید تشخیص و شدت پیتی روسپوروم اوال، نیز نمونه گیری انجام شد. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS و آزمون هایT-Test و Chi-Square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین سطح کلسترول گروه مورد (9/ 39 ± 5/ 210 میلی گرم بر دسی لیتر) بالاتر از گروه شاهد (1/ 39 ± 5/ 166 میلی گرم بر دسی لیتر) بود و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p<0.001). میانگین سطح تری گلیسرید گروه مورد (3/ 65 ± 1/ 138 میلی گرم بر دسی لیتر) بالاتر از گروه شاهد (2/ 44 ± 7/ 91 میلی گرم بر دسی لیتر) بود و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (001/0P<). اختلاف معنی داری بین میانگین سطح HDL در گروه مورد و شاهد مشاهده نگردید (p<0.177) اما اختلاف معنی داری بین میانگین سطح LDL گروه مورد (6/ 37 ± 5/ 143 میلی گرم بر دسی لیتر) و از گروه شاهد (6/ 35 ± 3/ 106 میلی گرم بر دسی لیتر) به دست آمد. اختلاف معنی داری بین میانگین سطح آنتی اکسیدان های پلاسما درگروه مورد و شاهد به دست نیامد (p>0.05).
نتیجه گیری
طبق یافته های این مطالعه مشخص گردید که بین بیماری درماتیت سبورئیک با سطوح کلسترول تام، تری گلیسرید و LDL پلاسمای خون رابطه وجود دارد اما ارتباطی بین درماتیت سبورئیک با سطوح آنتی اکسیدان های پلاسما وHDL وجود نداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p516532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!