آمبولی چربی در مبتلایان به شکستگی اندام های تحتانی بستری در بیمارستان آیت الله طالقانی کرمانشاه (82-1381)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آمبولی چربی اگرچه شیوع زیادی ندارد، اما یکی ازجدیترین عوارض شکستگی است که غالبا کشنده میباشد. این عارضه بر اثر انسداد عروق کوچک توسط گلبولهای چربی ایجاد می شود که در نتیجه انسداد عروق کوچک در مغز و ریه ها به صورت خونریزی داخل آلوئول و اختلال در انتقال اکسیژن نمایان میشود. علایم بالینی بارز آن تنگی نفس،کاهش سطح هوشیاری، تب، تاکیکاردی و پتشی است که معمولا به دنبال شکستگی اندامهای تحتانی(ران وساق) بروز میکند. مطالعه حاضر به منظور بررسی آمبولی چربی در بین مبتلایان به شکستگی ران و ساق در مرکز ترومای شهرکرمانشاه (مرکزآموزشی درمانی آیت الله طالقانی) انجام گرفت.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به روش توصیفی انجام شد. ابتدا با مراجعه به دفاتر ثبت اسامی مراجعین مبتلا به شکستگی اندام و پرونده های موجود در بایگانی اسناد پزشکی و دفترگزارش بخش های ارتوپدی، 627 مورد پرونده افراد مبتلا به شکستگی ران و ساق در مدت 12 ماه از تاریخ 31/6/1381 لغایت 31/6/1382 جدا گردید. سپس پرونده همه ی بیمارانی که دچارآمبولی چربی شناخته شده بودند (13مورد) انتخاب واطلاعات موردنیاز شامل، محل شکستگی اندام، علایم بالینی و آزمایشگاهی مشخص درهنگام ابتلا به آمبولی با استفاده ازچک لیستی مبتنی بر اهداف مورد نظر جمع آوری و با آمار توصیفی به صورت جداول و نمودار ارائه شد.
یافته ها
07/2 درصد (13نفر) از کل افرادی که در طول یک سال دچار شکستگی ران وساق شده بودند، به آمبولی چربی مبتلا شدهبودند. 46 درصد از افراد مبتلا شکستگی ران، 7/30درصد شکستگی ساق و3/13درصد شکستگی توام ران وساق داشتند. تنگی نفس، کاهش سطح هوشیاری، تب و اختلال گازهای خون شریانی بهترتیب در 3/92، 8/53 و 6/84 درصد گزارش شده بود. همچنین2/69 درصد از شکستگی های منجر به آمبولی براثر تصادف با اتومبیل حادث شده بود.
بحث: آمبولی چربی در بین مبتلایان به شکستگی ران وساق درمرکز ترومای کرمانشاه درمقایسه با دیگر مطالعات در سایرنقاط بیشتر بوده است. علایم بالینی بارز در اکثر موارد ابتلا به آمبولی چربی با آنچه در منابع اعلام کرده اند، همخوانی دارد و بایستی به آنها توجه شود. پیشنهادمی شود بررسی هایی در خصوص مراقبتهای پس از وقوع شکستگی به عمل آید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p516603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!