برگشت پذیری اثر استرس فیزیکی و روانی بر پاسخ انقباضی آئورت جدا شده و مقدار کورتیکوسترون سرم در موش صحرایی یک ماه پس از استرس

پیام:
چکیده:
مقدمه
در بسیاری از مطالعه ها تاثیر استرس بر سیستم قلبی عروقی نشان داده شده است اما برگشت پذیری این اثر تاکنون خیلی مورد مطالعه قرار نگرفته است. هدف از این مطالعه تعیین برگشت پذیری تغییرهای ایجاد شده در اثر استرس روانی و فیزیکی بر پاسخ دهی آئورت جدا شده ی موش صحرایی بود.
مواد و روش ها
36 سر موش صحرایی نر در سه گروه شاهد، استرس فیزیکی و استرس روانی تقسیم بندی شدند. تمام حیوانات در شرایط متعارف 12 ساعت تاریکی و 12 ساعت روشنایی و دمای 2±23 درجه ی سانتی گراد با دسترسی آزاد به آب و غذا نگهداری شدند. گروه های استرس به مدت سه هفته تحت استرس فیزیکی و روانی با استفاده از Communication Box قرار گرفتند. استرس فیزیکی با اعمال جریان الکتریکی به میزان 1 میلی آمپر، 1 هرتز، با طول 10 ثانیه در هر دقیقه و به مدت یک ساعت، دو بار در روز انجام شد و استرس روانی در اثر مشاهده ی موش های تحت استرس فیزیکی اعمال شد. بعد از یک ماه دوره ی بازگشت از زمان اتمام استرس پاسخ دهی آئورت جدا شده به فنیل افرین و کلریدپتاسیم با استفاده از ترانس دیوسر ایزومتریک بررسی شد.
یافته ها
یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که یک ماه دوره ی بازگشت بعد از استرس، سبب برگشت سطح کورتیکوسترون سرم و پاسخ دهی آئورت در موش به حد طبیعی شده است هم چنین وزن غده ی فوق کلیه که در اثر استرس فیزیکی افزایش پیدا کرده بود، یک ماه پس از قطع استرس به حد طبیعی بازگشت.
نتیجه گیری
اثرهای استرس روانی و فیزیکی بر تانسیون (انقباض) آئورت جدا شده در موش صحرایی پایدار نیست.
زبان:
فارسی
صفحات:
415 تا 422
لینک کوتاه:
magiran.com/p518192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!