بررسی ارتباط بین نقطه نزدیک تقارب با علایم دوچشمی هنگام دید نزدیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اختلالات دید دوچشمی از شایعترین اختلالات بینائی می باشد که با علائم متعددی مانند سر درد، استنوپی، چشم دردو دوبینی گذرا همراه است. به دلیل شیوع بالای این اختلال یک معاینه منظم یا برنامه غربالگری بینایی با استفاده از تستهایی مانند ارزیابی نقطه نزدیک تقارب جهت بررسی این اختلالات لازم است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین مقدار نقطه نزدیک تقارب با مشکلات دید دوچشمی نزدیک میباشد.
مواد و روش کار
در این مطالعه مقطعی تعداد 124 نفر از دانشجویان رشته های مختلف دانشکده پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت تصادفی ساده انتخاب و در فاصله زمانی دی ماه 1384 تا تیر ماه 1385 مورد بررسی قرار گرفتند. افراد بر اساس گزارش خود به دو گروه علامتدار و بدون علامت از نظر دید دوچشمی تقسیم شدند. تیز بینی با چارت اسنلن، عیوب انکساری به روش رتینوسکوپی (و در صورت لزوم با استفاده از داروی سیکلوپنتولات 1 درصد) و نقطه نزدیک تقارب با استفاده از یک حرف E با اندازه 9/6 از چارت اسنلن کوچک شده تعیین شد. داده ها در نرم افزار SPSS.13 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون من ویتنی و منحنی ROC) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
از 124 فرد شرکت کننده 60% (75نفر) دختر و 40% (49نفر) پسر بودند. در این مطالعه 82 نفر (1/61%) بدون علامت و 42 نفر (9/33%) نفر علامتدار بودند و متوسط میزان نقطه نزدیک تقارب در گروه بدون علامت 95/3±4/8 و در گروه علامت دار01/5±7/11 سانتی متر بود.آزمون غیرپارامتری من ویتنی اختلاف معنی داری بین نقطه نزدیک تقارب در افراد علامتدار و بدون علامت نشان داد (001/0(P<. به منظور یافتن نقطهای از نقطه نزدیک تقارب از منحنی ROC استفاده شدکه نقطه برش معادل 5/9 سانتیمتر بدست آمد.
نتیجه گیری
باتوجه به شیوع اختلالات دید دوچشمی بویژه در دانشجویان، ارزیابی این فاکتور نقش مهمی در شناسائی افراد علامتدار خواهد داشت. بنابراین پیشنهاد می شود که نقطه نزدیک تقارب بویژه در افرادی که مدت زمان طولانیتری مشغول کار با دید نزدیک هستند، حتما ارزیابی شود. در غربالگری اختلالات دید دوچشمی نقطه برش 5/9 سانتی متر برای نقطه نزدیک تقارب توصیه میشود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p518330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!