بررسی مقایسهای اثر نوار حاوی ژل خنک کننده با بسته یخ بر بهبود زخم و شدت درد پرینه بعد از اپیزیاتومی در زنان نخستزا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اپی زیاتومی یکی از عوامل موثر در ایجاد عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت پس از زایمان است.تاخیر در بهبودی می تواند طول دوره درد را افزایش دهد. امروزه توجه بر عوارض مادری ناشی از آسیب پرینه، در جهت بهبود کیفیت تشخیص و درمان متمرکز شده است. در این راستا این پژوهش با هدف تعیین اثر سرمادرمانی در بهبود و شدت درد پرینه انجام شده است.
مواد و روش کار
در این کارآزمایی بالینی 121 زن نخستزا که از مهر تا بهمن ماه 1384 به بیمارستان حضرت ام البنین (س) مشهد جهت زایمان مراجعه کرده بودند، با معیارهای ورود به مطالعه، به روش تخصیص تصادفی در سه گروه (کنترل، بسته یخ، نوار حاوی ژل خنک کننده) قرار گرفتند. بهبود زخم با مقیاس ریدا و شدت درد پرینه با مقیاس عددی درجه ای، طی 4 ساعت اول و روز های اول، دوم، پنجم و دهم و رضایت از درمان در روز دهم مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات توسط آزمون های مجذورکای، کروسکال والیس و جانکهیر ترپسترا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
سه گروه از نظر بهبود زخم در روز های دوم(001/0>p)، پنجم(001/0>p) و دهم(001/0>p)، و از نظر شدت درد طی 4 ساعت اول(003/0=P) و روزهای دوم(004/0=P) و دهم(044/0=P)، و رضایت از درمان (001/0>P)، به نفع نوار حاوی ژل تفاوت آماری معنیدار داشتند.
نتیجه گیری
استفاده از نوار حاوی ژل خنک کننده در کاهش عوارض پرینه بعد از اپیزیاتومی موثر است. لذا می تواند به عنوان روش درمانی مکمل در جهت افزایش کیفیت خدمات بالینی نیز مطرح و گامی در جهت ارتقاء سطح سلامت و رضایتمندی زنان در جامعه باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p518343 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!