مقایسه غلظت لیپیدهای سرم در بیماران مبتلا به سرطان پستان با گروه شاهد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پستان یکی از شایعترین علل مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان محسوب می شود. تلاش در جهت شناسایی عوامل خطرساز این سرطان به طور گسترده ای ادامه دارد. یکی از موارد بررسی تاثیر غلظت لیپیدهای سرم در بروزسرطان پستان است که مطالعات مختلف در این زمینه هنوز به نتیجه قطعی دست نیافته اند. این مطالعه به مقایسه میانگین غلظت لیپیدهای سرم در بیماران مبتلا به سرطان پستان و گروه شاهد می پردازد.
مواد و روش کار
این مطالعه به صورت مورد- شاهدی در بخش رادیوتراپی- انکولوژی بیمارستان حضرت سیدالشهدا (ع) اصفهان و طی شش ماهه اول سال 1384 انجام گرفت. غلظت لیپیدهای سرم در حالت ناشتا در32 بیمار مبتلا به سرطان پستان و 64 نفر افراد گروه شاهد که معاینه فیزیکی طبیعی و ماموگرافی منفی جهت رد سرطان پستان داشتند، اندازه گیری و سپس یافته ها با روش independent T-test وتوسط نرم افزار SPSS (version 11.5) مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
میانگین غلظت تری گلیسرید و کلسترول تام سرم بین دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنی دار آماری نشان داد (به ترتیب 003/0 =P و 035/0 = P). ولی از نظرغلظت کلسترول موجود در لیپوپروتئین های با چگالی پایین(LDL-C) لیپوپروتئین های با چگالی بالا (-C HDL) اختلاف معنی دار نبود (به ترتیب 287/0= P و 569/0= P).
نتیجه گیری
در این مطالعه میانگین غلظت تری گلیسرید و کلسترول تام سرم در بیماران مبتلا به سرطان پستان بالاتر از گروه شاهد بود. لذا مطالعات بیشتر در مورد ارتباط غلظت لیپیدهای سرم با بروز سرطان پستان و اندازه گیری این لیپیدها در بیماران در معرض خطر توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p518345 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!