میزان آگاهی افراد مختلف گروه های پزشکی از طب انتقال خون

پیام:
چکیده:
مقدمه
تهیه خون و فرآورده ای خونی، نگهداری، انتقال و تزریق این اجزا هر یک فرآیند مخصوص به خود را دارد؛ لذا باید بر تمامی مراحل فوق نظارتی مستمر وجود داشته باشد و این جنبه نظارتی وقتی مناسب خواهد بود که افراد مسوول حداقل آگاهی های لازم را در ارتباط با طب انتقال خون داشته باشند.
روش کار
این مطالعه به صورت مقطعی انجام پذیرفت. از افراد مقاطع تحصیلی مختلف در بیمارستان آموزشی امام رضا (ع) مشهد، شامل دستیاران رشته های مختلف تحصیلی، کارورزها، کارآموزها و پرستاران، تعداد222 نفر به طور تصادفی انتخاب گردیدند. پس از آن با ارایه پرسش نامه ای حاوی 8 سوال به هر یک از آنها، سطح آگاهی این گروه ها در ارتباط با جنبه های مختلف طب انتقال خون شامل نگهداری، انتقال، تزریق و واکنش های احتمالی ناشی از تزریق به صورت جداگانه و در قیاس با یکدیگر مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
بالاترین نمره اخذ شده از بین این چهار گروه، 6/14و مربوط به پرستارها بود و از نظر آماری نمره آنها اختلاف معناداری با سه گروه دیگر داشت. بعد از آنها دستیاران با نمره متوسط 2/12 قرار گرفتند. از بین دستیاران رشته های مختلف، دستیاران رشته های اطفال، داخلی و پاتولوژی از سطح نمره بالاتری برخوردار بودند. از بین جنبه های مختلف مورد بررسی مرتبط با طب انتقال خون، این گروه ها از شرایط نگهداری خون و فرآورده های خونی کمترین میزان آگاهی را داشتند.
نتیجه گیری
در کل، این بررسی نشان دهنده پایین بودن سطح آگاهی گروه های مختلف پزشکی شاغل در بیمارستان در ارتباط با طب انتقال خون می باشد. بنابراین جهت بهبود این روند پیشنهاد می گردد علاوه بر گنجاندن واحد آموزشی خاص طب انتقال برای دستیاران و دانشجویان پزشکی، کمیته ای مشخص جنبه های گوناگون آموزشی و محتوای درسی طب انتقال خون را در مقاطع تحصیلی مختلف مرتبا مرور نموده و آن را مطابق با استانداردهای پذیرفته شده به روز نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p521567 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!