وازکتومی های انجام شده در مرکز آموزش خدمات و تحقیقات بهداشت باروری شهید نورسعادت (1381 -1376)

پیام:
چکیده:
مقدمه
رشد سریع جمعیت درجهان امروز به عنوان اساسی ترین مانع توسعه اقتصادی- اجتماعی کشورها مطرح است. این مهم خود گویای اهمیت توجه به امر کنترل باروری وتنظیم خانواده می باشد و وازکتومی نیز به عنوان یک روش ساده وموثر پیشگیری از باروری محسوب می گردد. دراین بررسی وازکتومی های انجام شده در مرکز نورسعادت طی سال های 1381-1376 بررسی گردیده است.
روش کار
این تحقیق به صورت توصیفی بر روی 4379 مرد که در مرکز نور سعادت تحت عمل وازکتومی قرار گرفته بودند انجام شد. در این تحقیق پرونده کلیه افراد مورد مطالعه قرار گرفت و فرمی که حاوی اطلاعات پرونده ها بود جهت استخراج داده های مورد نظر تکمیل شد.
یافته ها
نتایج بررسی بدین شرح می باشد. 9/77% بی سواد یا دارای تحصیلات پایین هستند و 6/21% دارای تحصیلات بالا و دانشگاهی می باشند؛6/28% دارای شغل آزاد، 8/26% کارمند، 9/15% کارگر و 7/28% نیز دارای مشاغل دیگر بودند؛ 8/52% جنس کوچک ترین فرزند آنها پسر و 6/46% کوچک ترین فرزند آنها دختر بوده است؛ از نظر روش پیشگیری قبلی 4/47% روش طبیعی 4/17% کاندوم، 1/3% پیشگیری نمی کردند و مابقی از روش های دیگر پیشگیری استفاده می کردند.
نتیجه گیری
رشد سریع جمعیت، جوانی جمعیت کشور، تاثیرپذیری شاخص های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی و غیره از افزایش جمعیت و آسیب پذیری زنان از جهت حاملگی های متعدد و به خصوص ناخواسته، مشارکت جدی مردان را در امر تنظیم خانواده می طلبد. وازکتومی می تواند نمونه ای از این مشارکت فعال باشد. طرح بررسی وازکتومی های انجام یافته در سال های 1376 -1381 به صورت توصیفی این موارد را بررسی کرده تا ضمن پی بردن به انگیزه انجام این عمل، نحوه آشنایی این افراد با عمل وازکتومی و راه های مختلف تبلیغاتی جهت تشویق کردن به عمل وازکتومی را شناسایی نماید تا جهت گسترش این روش گام های موثرتری برداشته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p521568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!