بررسی میزان تقاضا برای خدمات قابل ارائه بوسیله پزشکان در استان گلستان

چکیده:
سابقه و هدف
ارائه خدمات بهداشتی درمانی در هر بخش، مستلزم شناخت صحیح از وضعیت موجود می باشد. لازمه برنامه ریزی در نظام ارائه خدمات سلامتی، وجود اطلاعات پایاو معتبر است. در این راستا، این مطالعه به منظورتعیین میزان تقاضای جامعه برای خدمات پزشکی با استفاده از میزان مراجعه افراد جامعه به خدمات پزشکان در استان گلستان طراحی واجراشده است.
مواد و روش ها
مطالعه از نوع مفطعی و توصیفی- تحلیلی است که در چهار فصل در طول سال های 80و81 در مناطق شهری وروستای استان گلستان انجام شده است0 جامعه آماری 9479 نفر بوده که با استفاده ازنمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند0واحد مطالعه فرد در خانواده بوده وبرای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. این فرم که حاوی اطلاعاتی در خصوص ویژگی های فردی، سابقه ابتلا به بیماری، سابقه بستری شدن در بیمارستان،سابقه مراجعه به پزشک، نوع تخصص پزشک، دفعات مراجعه وبستری وغیره بود،به وسیله پرسشگران آموزش دیده و به روش مصاحبه رو دررو تکمیل شد0 ملاک زمانی قضاوت در مورد بیماری، دو هفته قبل از مصاحبه ودر مورد بستری شدن، 3ماه قبل از مصاحبه بوده است0
یافته ها
میانگین سن افراد مورد مطالعه 1/18 ± 63/25 سال می باشد نسبت ابتلا 9/24% بوده که از این میزان 1/61% برای درمان به پزشک مراجعه نموده و 895 نفر (9/38%) به پزشک مراجعه نکرده بودند0بیماری های عفونی با 6/42%بیشترین شکایت بیماران بوده ودر مرتبه بعد بیماری های اعصاب وروا ن با 3/13% و بیماری های داخلی با 12% قرار داشتند. بیشتر بیماران به وسیله پزشکان عمومی تحت درمان قرار گرفته اند. پزشکان مرد نقش بیشتری در درمان در سطح استان داشته اند(بیش از 85% موارد). 4/1 درصد جمعیت تحت مطالعه سابقه بیشتری داشته که اکثریت آنان رامردان تشکیل می دهند.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده گویایاین حقیقت است که هنوز گروه بسیاری از مردم به دلایل مختلف نمی توانند از خدمات پزشکی استفاده نمایند. بیماری های عفونی در سطح استان جایگاه ویژه ای داشته و پزشکان عمومی بیشترین نقش را در درمان بیماران دارا می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
647
لینک کوتاه:
magiran.com/p523842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!