بررسی رابطه بین یافته های اپیدمیولوژیک با عوارض دیررس بیماری های ناشی از گاز خردل گوگردی در 500 مصدوم شیمیایی ایرانی (پس از 15 سال)، 1380

چکیده:
سابقه و هدف
تماس با گاز جنگی خردل گوگردی موجب بروز عوارض متعدد شناخته شده جسمی و معلولیت های فیزیکی و اجتماعی در دراز مدت می گردد. اما تاثیر و بررسی رابطه فاکتورهای دموگرافی-اجتماعی در شدت ضایعات ایجاد شده در طی زمان طولانی سپری شده از وقوع حادثه تاکنون مورد ارزیابی نگرفته است.
مواد و روش ها
در این تحقیق 500 مصدوم شیمیایی مرد با معیارهای مشخص تماس با گاز انتخاب شدند و 80% توام با عوارض چشمی و بیماری های ریوی شناخته شده از گاز را با درجات متفاوت ناتوانی دارا بوده اند.
یافته ها
500 مرد مصدوم با متوسط سن 5.2±36.5 سال انتخاب شدند. 69.2% الگوی تنفسی انسدادی ریوی خفیف و عوارض چشمی خفیف 97% متاهل، 75.7% دارای سه فرزند و کمتر 92.8% شاغل و 27.2% در استان های مرطوب زندگی می کردند و تنها 37.3% از وسایل حفاظتی استفاده کرده اند. رابطه معنی داری بین شدت ناتوانی ریوی و عوارض چشمی با استفاده از وسایل حفاظتی در این تحقیق بدست نیامد.
نتیجه گیری و توصیه ها: استفاده از وسایل حفاظتی در برابر گاز از میزان عوارض می کاهد. اما افراد مورد مطالعه از آن به میزان کم استفاده کرده اند با این وجود میزان عوارض دیررس و ناتوانی ایجاد شده پس از سالیان دراز از زمان تماس در غالب موارد خفیف می باشد. ممکن است علت این یافته در رابطه با خدمات پزشکی به موقع و مناسب و زندگی در آب و هوای مرطوب باشد و همچنین میزان عقیمی نیز بسیار پایین بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
269
لینک کوتاه:
magiran.com/p523909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!