ویژگی های بالینی و اپیدمیولوژیکی کالاآزار در کودکان بستری شده در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان طی سال های 1385 - 1372

پیام:
چکیده:
مقدمه
لیشمانیوز یک بیماری انگلی کمپلکس با علایم اپیدمیولوژیکی و بالینی متنوع می باشد که نوع احشایی آن در صورت عدم درمان باعث مرگ می شود. عامل این بیماری در ایران لیشمانیا اینفانتوم (Leishmania infantum) می باشد که در کودکان زیر 10 سال شایع تر است. مطالعه حاضر با هدف تعیین خصوصیات بالینی و اپیدمیولوژیکی بیماری در کودکان مبتلا به لیشمانیوز احشایی طی سال های 1385- 1372 در استان کرمان صورت پذیرفت.
روش
این مطالعه توصیفی و تحلیلی با جمع آوری داده ها از پرونده 68 بیمار بستری در بیمارستان شماره یک و مرکز آموزشی درمانی افضلی پور دانشگاه علوم پزشکی کرمان طی 14 سال اخیر که با تشخیص کالاآزار بستری شده بودند، صورت گرفته است. تمامی بیماران مبتلا به لیشمانیوز احشایی استان، برای درمان به این مرکز آموزشی درمانی ارجاع داده می شوند. داده های مربوطه از پرونده بیماران استخراج و به کمک نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
تعداد مبتلایان پسر 45 نفر (2/66٪) و دختر 23 نفر (8/33٪) با میانگین سنی 2/46±3/52 ماه بود (دامنه 156-6 ماه). حداکثر موارد بیماری (9/52٪) در گروه سنی 4-1 سال مشاهده شد. از نظر محل سکونت بیشتر موارد بستری به شهرستان بافت با 28 نفر (2/41٪) اختصاص داشت، سپس جیرفت با 15 نفر (22٪)، کهنوج با 10 نفر (7/14٪) و سیرجان با 7 نفر (3/10٪) به ترتیب آلودگی، در مراتب بعدی قرار داشتند. بیشترین تعداد مراجعه بیماران درماه بهمن بود و مدت زمان بروز تب و علایم بالینی در بیماران قبل از مراجعه به پزشک به طور متوسط 8/31 روز (±6/25) و میانگین زمان بستری در بیمارستان 12 روز (±3/4) بود. از نظر نتیجه درمان 65 نفر (6/95٪) هنگام ترخیص به طور کامل بهبودی یافتند و 3 بیمار (4/4٪) نیز فوت نمودند. میانگین سدیمانتاسیون خون (ESR) بیماران 58 (±2/34) میلی متر در ساعت بود و شایع ترین علایم بالینی به ترتیب تب، بزرگی طحال و کبد گزارش گردید.
نتیجه گیری
فراوانی مراجعه کنندگان به این مرکز درمانی از سطح استان نشان دهنده وجود آلودگی در این استان به خصوص در شهرستان بافت می باشد. مطالعه اکولوژیک مخازن و ناقلین این بیماری در سطح استان به خصوص در شهرستان بافت که در مطالعه حاضر رتبه اول فراوانی را داشت، به منظور هر گونه اقدام کنترلی به شدت احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p525668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!