بررسی اثر مورفین بر تعداد سلول های اسیدوفیل لوب قدامی هیپوفیز موش صحرایی نر

پیام:
چکیده:
مقدمه
تاثیر مورفین بر فعالیت ترشحی هیپوفیز با واسطه گیرنده های اوپیوئیدی میو تقریبا موضوعی شناخته شده می باشد و گزارشاتی نیز مبنی بر اثر مورفین بر تکثیر سلولی وجود دارد. در تحقیق حاضر برای اولین بار اثر مورفین بر تکثیر سلول های اسیدوفیل آدنوهیپوفیز موش صحرایی نر مورد بررسی قرار گرفت.
روش
این مطالعه بر روی 14 موش صحرایی نر بالغ نژاد Wistar در دو گروه وابسته و غیروابسته به مورفین انجام گرفت. حیوانات در گروه وابسته به مورفین با مصرف 21 روز مورفین (خوراکی و از طریق آب آشامیدنی) معتاد شدند. پس از کنترل علائم سندرم ترک اعتیاد، از حیوانات خون گیری به عمل آمد و با استفاده از روش Elisa مقدار پرولاکتین در دو گروه اندازه گیری شد. در مرحله بعد و پس از بی هوش کردن موش ها و انجام تزریق داخل قلبی سرم فیزیولوژی و فیکساتور، هیپوفیز خارج شده و در فرمالین 10% ثابت شد. تعداد سلول های لاکتوتروپ و سوماتوتروپ در دو گروه وابسته و غیروابسته به مورفین با استفاده از روش ایمونوهیستوشیمی مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین تولید پرولاکتین در گروه وابسته به مورفین افزایش معنی داری نسبت به گروه غیروابسته به مورفین نشان داد. نتایج به دست آمده حاکی از افزایش معنی دار میانگین نسبت درصد سلول های لاکتوتروف به مجموع سلول های اسیدوفیل و کاهش معنی دار میانگین نسبت درصد سلول های سوماتوتروپ به مجموع سلول های اسیدوفیل در گروه وابسته به مورفین نسبت به گروه غیروابسته به مورفین می باشد.
نتیجه گیری
وابستگی به مورفین می تواند منجر به افزایش نسبت درصد سلول های ماموتروپ و سطح سرمی پرولاکتین و کاهش نسبت درصد سلول های سوماتوتروپ شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
162 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p525670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!