اثر تحریک الکتریکی سطحی سه قطبی ستون فقرات بر واحدهای حرکتی کند انقباض و تند انقباض: یک مطالعه مقدماتی با استفاده از روش منحنی ریکاوری رفلکس H

پیام:
چکیده:
مقدمه
در مطالعات پیشین اثر تحریک الکتریکی سطحی سه قطبی ستون فقرات بر فعالیتهای سیناپسی موتورنورونهای عضله سولئوس مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعات برای بررسی رفتار موتورنورنهای کند انقباض و تند انقباض از تفکیک چند نقطه ای منحنی فراخوانی رفلکس H استفاده شده است. در این پژوهش برای تمایز بهتر، از ثبت منحنی ریکاوری رفلکس H در دو عضله سولئوس (کند انقباض) و گاستروکنمیوس (تند انقباض) استفاده شده است.
مواد و روش ها
10 زن سالم و غیر ورزشکار داوطلب در این پژوهش شرکت کردند و منحنی ریکاوری رفلکس H عضلات سولئوس و گاستروکنمیوس آنها، قبل و بعد از اعمال تحریک TENS سه قطبی، به وسیله تحریک زوج پالس مربعی (فرکانس 2/0 هرتز و پهنای پالس 600 میکروثانیه) در فواصل زمانی ms520-40، طی دو جلسه کنترل و آزمایش ثبت شد.تحریک TENS به مدت 15 دقیقه با فرکانس 100 هرتز و پهنای پالس 300 میکروثانیه بر روی ستون فقرات اعمال شد.
یافته ها
در افراد سالم در اثر اعمال TENS سه قطبی، دامنه حداکثر ریکاوری در گاستروکنمیوس در فاصله زمانی کوتاهتری (ms240) ظاهر شد. دامنه حداکثر ریکاوری در سولئوس کاهش یافت و در فاصله زمانی طولانیتری (ms400) به دست آمد. مقایسه منحنی ریکاوری رفلکس H دو عضله سولئوس و گاستروکنمیوس در جلسه کنترل و در جلسه آزمایش تفاوت معنی داری نداشت (P>0/05).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مشاهده شده از این تحقیق پیشنهاد می شود که TENS سه قطبی، احتمالا علاوه بر تحریک آورانهای پوستی، گروه آورانهای Ia و Ib را نیز در ستون خلفی نخاع تحریک می کند و تعاملات سیناپسی در نخاع نهایتا باعث تسهیل نورونهای حرکتی نوع دوم و مهار نورونهای حرکتی نوع اول می شود. در کل نحوه تاثیر TENS سه قطبی ستون فقرات بر روی موتورنورنها، مهاری-تسهیلی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
331 تا 342
لینک کوتاه:
magiran.com/p527887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!