نقش محور هیپوتالاموس، هیپوفیز، آدرنال و سیگنالینگ پروتئین G تحریکی در تغییر آستانه درد ناشی از اعمال استرس شنای اجباری

پیام:
چکیده:
مقدمه
مکانیسمهای متعددی درگیر القاء بی دردی و پردردی ناشی از استرس هستند. تکرار استرس قادر است باعث ایجاد تحمل به بی دردی ناشی از استرس شود. نقش محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنال (HPA) در این اثرات نیاز به مطالعه بیشتر دارد.
روش ها
استرس شنای اجباری (5 دقیقه در روز در آب oC 1±20) در رتهای نر بالغ (250-200 گرم) نژاد ویستار بکار گرفته شد. از روش Tail flick برای سنجش آستانه درد استفاده شد. برای مطالعه نقش آدرنال از حیواناتی که آدرنال آنها برداشته شده بود (ADX) استفاذه شد.
یافته ها
استرس تا یک ساعت پس از اعمال بیدردی ایجاد نمود (p<0.001) اما از ساعت سوم به بعد اثر آن بصورت پر دردی ظاهر شد.(p<0.05) تکرار استرس ضمن القاء تحمل در آنالژزیای استرس، منجر به افزایش تدریجی هایپرآلژزیای آن در 24 ساعت پس از اعمال استرس نیز شد (p<0.001). تجویز Oseltamivir نتوانست پردردی ناشی ازاسترس را مهار نماید. دگزامتازون حتی نیم ساعت پس از تجویز پردردی ایجاد نمود (p<0.001) که تا 24 ساعت ادامه داشت. (p<0.01) تکرار تجویزآن در روزهای بعد منجر به افزایش پردردی شد (p<0.001). درحیوانات ADX، آنالژزیای استرس حتی 24 ساعت پس از استرس دوام یافت (p<0.01). تکرار استرس درحیوانات ADX تحمل ناچیزی در آنالژزیای استرس القاء کرد و نتوانست باعث القاء پردردی گردد.
نتیجه گیری
احتمالا پردردی ناشی از استرس به ترشحات آدرنال مربوط بوده و و این غده در القاء تحمل به بی دردی ناشی از استرس نیز نقش دارد. لذا این احتمال وجود دارد که سیستم اعصاب مرکزی مستقل از آدرنال در بی دردی ناشی از استرس نقش داشته باشد. Oseltamivir که از طریق بلوک سیگنالینگ Gs اثر پردردی دوزهای بسیار ناچیز مورفین را مهار می کند، نتوانست پردردی استرس را مهار کند. بنابر این احتمالا مسیر سیگنالینگ Gs نمی تواند به عنوان مسیر القاء پردردی ناشی از استرس مطرح باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
291 تا 302
لینک کوتاه:
magiran.com/p527895 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!