ساختار پایان نامه های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از سال 1375 تا پایان 1383

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نگارش پایان نامه فرصتی است تا دانشجو در طول دوره تحصیل با چگونگی انجام تحقیق آشنا شود. در سال های اخیر بر ساختار مناسب طرح های تحقیقاتی و همچنین رویه یکسان و علمی در نگارش گزارش طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویی تاکید شده است. برگزاری کارگاه های روش تحقیق برای اساتید و دانشجویان و تدوین کتابچه های راهنما کمک های زیادی به این امر کرده است، ولی همچنان تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. این مطالعه به منظور بررسی کیفیت پایان نامه های فارغ التحصیلان سال های 1375 تا 1383 رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از نظر ساختار متدولوژی تحقیق انجام گرفت.
روش کار
در این مطالعه توصیفی تحلیلی، جمع آوری داده ها از تمام 257 پایان نامه دانشکده پزشکی از ابتدای تاسیس این رشته تا پایان اسفند 1383 صورت گرفت. برای سهولت مقایسه نتایج این تحقیق با تحقیق مشابه کشوری که در سال 1381 به اتمام رسیده، از چک لیست تحقیق مذکور استفاده گردید. حداکثر امتیاز برای هر پایان نامه 500 در نظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد که میانگین (انحراف معیار±) امتیاز پایان نامه ها از 9/269 (78 ±) در سال 1375 به 5/351 (1/33±) در سال 1383 افزایش یافته است. 9/76 درصد از پایان نامه ها استاد مشاور آماری داشتند و به لحاظ متدولوژی، بیشترین نوع مطالعه، مقطعی بود. بین نمره ای که به دانشجو تعلق یافته بود و امتیاز کل، همبستگی معنی داری وجود داشت. (39/0=P، 38/0=r). ضعیف ترین بخش پایان نامه ها، روش بررسی، بیان مساله و سپس بحث بود.
نتیجه گیری
اگر چه ساختار پایان نامه ها به طور قابل توجهی بهبود یافته است، اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و به نظر می رسد آموزش به دانشجویان و اساتید در خصوص پژوهش و راهنمایی دانشجویان برای انجام هر چه بهتر تحقیقات و همچنین فراهم نمودن زمینه اجرای پژوهش های کاربردی به بهبود کیفی پایان نامه ها کمک خواهد کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
108
لینک کوتاه:
magiran.com/p528497 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!