بررسی کاربرد برخی دروس دانشگاهی رشته پرستاری در کار بالین از دیدگاه پرسنل طرح شاغل در بیمارستان های منتخب شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پرستاری ترکیبی از علم و هنر است و بایستی تمامی آموزش های نظری و بالینی آن بر ترکیب این دو جنبه تاکید داشته باشند ولی در عمل فاصله بین آنچه درکلاس درس آموخته می شود و آن چیزی که در بالین به کار گرفته می شود بسیار زیاد است، لذا در این پژوهش کاربرد برخی دروس دانشگاهی رشته پرستاری در کار بالین از دیدگاه پرستاران طرحی مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
در این پژوهش توصیفی تحلیلی از بین بیمارستان های شهر اصفهان 6 بیمارستان به صورت تصادفی انتخاب شد و تمامی پرستاران طرحی آنها که مجموعا 78 نفر را شامل می شدند توسط پرسشنامه ای شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و بخش نظر سنجی مرتبط با کاربرد دروس در کار بالینی، مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که بیشتر پرستاران مورد مطالعه، مونث (6/84 درصد)، فارغ التحصیل دانشگاه های آزاد (1/64 درصد) و با سابقه کار بین 12-6 ماه (4/47 درصد) بوده و در بخش اورژانس کار می کردند (5/20 درصد). در مجموع بیشترین میانگین (انحراف معیار±) کاربرد دروس مربوط به دروس داخلی جراحی 68/34 (43/2 ±) و کم ترین آن مربوط به پرستاری مادران و نوزادان 58/11 (34/4 ±) بود. در مقایسه میانگین کاربرد دروس مختلف تفاوت آماری معنی داری بین میانگین ها مشاهده نشد، که این مسئله با توجه به جنس نیز صادق بود ولی افزایش سابقه کار، کاهش میانگین نمره کاربرد بالینی دروس پرستاری بهداشت جامعه و پرستاری بیماری های روان پزشکی را نشان می داد (به ترتیب 025/0=P، 04/0=P) و دروس پرستاری داخلی- جراحی و بهداشت مادران و نوزادان از دیدگاه فارغ االتحصیلان دانشگاه های آزاد کاربرد بیشتری درکار بالین داشتند (به ترتیب 03/0=P، 016/0=P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه و نتایج مطالعات انجام شده قبلی به نظر می رسد که شکاف تئوری- عمل قابل توجهی در حرفه پرستاری وجود دارد و لذا بایستی این فاصله با تغییراتی در سر فصل دروس و یا شیوه برنامه ریزی دروس پرستاری، رفع گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
125
لینک کوتاه:
magiran.com/p528513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!