جداسازی و تعیین هویت عوامل قارچی جداشده از خار و تیغ گیاهان منطقه اصفهان و شهرهای اطراف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مهمترین راه انتقال بیماری های قارچی زیر جلدی تلقیح تروماتیک عوامل قارچی توسط خار و تیغ گیاهان می باشد. سالیانه مواردی از این بیماری ها در سراسر کشور گزارش می شود. به منظور آگاهی از عوامل قارچی آلوده کننده خار و تیغ گیاهان منطقه اصفهان و شهرهای اطراف، بررسی حاضر صورت گرفت.

روش بررسی

این مطالعه از نوع توصیفی است و به مدت یک سال در 16 شهر و 16 روستای استان اصفهان انجام شد. در این بررسی 800 نمونه از خار و گیاهان این مناطق جمع آوری گردید. نمونه های تهیه شده بلافاصله در محیط های S و SCC (پلیت) به صورت نشاء کاری کشت و در دمای آزمایشگاه نگهداری گردید. از کلنی های جدا شده جهت شناسایی گونه های مختلف قارچی اقدام به کشت در محیط های اختصاصی و تلقیح به حیوان صورت گرفت. به منظور شناسایی مخمرهای جدا شده نیز روش دیسک های آغشته به 6 ماده شیمیایی مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج

جمعا 1676 کلنی قارچی و اکتینومیست هوازی شناسایی گردید، که از این تعداد 2 مورد نوکاردیاداسونویلی و بقیه ازقارچهای کپکی و مخمری بودند. فراوان ترین قارچهای شناسایی شده به ترتیب فراوانی: انواع آلترناریا (4/22%)، انواع آسپرژیلوس (8/11%)، انواع کلادوسپوریوم(8/10%)، انواع میسلیوم استریل (6/10)،انواع پنی سیلیوم (7/9%)، بیشترین عواملقارچی متعلق به شهرستان شهرضا (2/10%) و کمترین متعلق به شهرستان اردستان (3%) بود. قارچهای مخمری جدا شده در اینبررسی به ترتیب فراوانی: کاندیدا تروپیکالیس (50%)، رودوترولا روبرا (5/12%)،کاندیدا کروزه ای (4/11%)، ترایکوسپورون کاندیدا(9/7%)، مخمرهای نامشخص (8/6%)، کاندیدا گیلرموندی (7/5%)، ساکارومیسس سرویسیه (4/3%)، ژئوتریکوم کاندیدوم و ترایکوسپورون گلابراتا هریک(1/1%). اکثر قارچهای مخمری جدا شده مربوط به شهرستان خوانسار با (2/19%) بود. در این بررسی تعداد 4 مورد قارچ مشابه کوکسیدیوئیدس ایمیتیس، 4 مورد فیالوفورا وروکوزا و 3 مورد اگزوفیالا جنسلمی جدا و شناسایی گردید.

نتیجه گیری

در این مطالعه که برای اولین بار در منطقه انجام شده بود طیفی از قارچهای پاتوژن و فرصت طلب جدا گردید. قارچهایی چون اگزوفیالا جنسلمی و نوکاردیوپسیس داسونویلی از نمونه های خار جدا گردید که در بررسی های مشابه قبلی در کشور جدا نشده بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p528684 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!