اثر غلظت های مختلف گلوکز بر بلوغ تخمک کومولوس دار مدل گاوی، لقاح و تکوین پیش از لانه گزینی آن درشرایط آزمایشگاه

چکیده:
سابقه و هدف
مواد مغذی و سوبستراهای مختلف انرژی زا در محیط کشت می توانند در بلوغ هسته ای و سیتوپلاسمی تخمک اثر بگذارند. در مورد تاثیر گلوکز برروی بلوغ تخمک در محیط کشت و تکوین رویانی بعدی آن، نظرات متناقضی وجود دارد. هدف از این مطالعه تعیین اثر غلظت های مختلف گلوکز بر بلوغ تخمک کومولوس دار، لقاح و تکوین پیش از لانه گزینی آن در یک مدل گاوی است.
مواد و روش ها
تخمدان های گاوی از یک کشتارگاه جمع آوری و به آزمایشگاه انتقال داده شدند. مجموعه تخمک کومولوس (1170 عدد) از فولیکول هایی (به قطر6-2 میلی متر) آسپیره و به طور تصادفی در چهارگروه (سه گروه تجربی و یکی کنترل) تقسیم سپس در دیش های کشت ارگان حاوی یک میلی لیتر محیط کشت بلوغ کشت داده شدند. به محیط های کشت بلوغ گروه های تجربی به ترتیب مقادیر 3، 5/1، 1میلی گرم در میلی لیتر D- گلوکز اضافه شد و همه در انکوباتور 5/38 درجه سانتیگراد، دی اکسیدکربن 5 درصد و هوای 95 درصد با رطوبت بالا برای مدت 24 ساعت کشت داده شدند. 394 تخمک پس از کشت برای بررسی میزان بلوغ به طور تصادفی فیکس و776 تخمک دیگر را برای بررسی میزان لقاح و تکوین رویانی اولیه با اسپرم های ذوب شده گاو نر لقاح داده و بعد از 18 ساعت از لقاح، 387 تخمک (تخم فرضی) به منظور بررسی میزان لقاح فیکس و 389 عدد دیگر در محیط های تکوینی مشابه تا مرحله بلاستوسیست (روز هشتم بعد از لقاح) کشت داده شدند. نمونه ها با استرئومیکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفته و نتایج با آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد که میزان بلوغ تخمک ها در محیط های دارای گلوکز در مقایسه با گروه کنترل (به ترتیب82، 79 و80 درصد در مقابل گروه کنترل 55 درصد) به طور معناداری بیشتر بوده است (001/0P<) گر چه میزان لقاح تخمک ها در بین گروه های مختلف فرقی نداشت (به ترتیب57، 54 و50 درصد در مقابل گروه کنترل 49 درصد)، اما میزان تشکیل بلاستوسیست ها در گروه های مورد، به طور معناداری (01/0P<) بیشتر از گروه کنترل بوده است (به ترتیب30، 33 و32 درصد در مقابل گروه کنترل 14درصد).
نتیجه گیری
یافته های این تحقیق نشان می دهد که گلوکز در محیط کشت بلوغ، در بلوغ تخمک کومولوس دار و تکوین رویانی بعدی آن اثر مثبت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
245
لینک کوتاه:
magiran.com/p530145 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!