بررسی نتایج دراز مدت درمان جراحی در تومورهای نخاعی در یک دوره 26 ساله

چکیده:
سابقه و هدف
تومورهای نخاعی 15 10% کل نئوپلاسم های سیستم عصبی مرکزی را تشکیل می دهند. نکته مهم در بررسی اطلاعات جدید در این زمینه آن است که اکثر مطالعات به صورت گزارشات موردی بوده و تعداد اندکی از مقالات به صورت گزارش سری های بزرگ بوده است. در این مطالعه نتایج اعمال جراحی انجام شده بر تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به تومورهای نخاعی ارائه شده است.
مواد و روش ها
نتایج اعمال جراحی بر 104 مورد از 204 بیمار مبتلا به تومور نخاع مراجعه کننده به کلینیک مؤلف که از سال 1359 لغایت 1385 تحت عمل جراحی قرار گرفتند، در این مقاله ارائه شده است. موارد مورد بررسی عبارت بودند از سن، جنس، طول مدت بیماری، علایم بالینی و مدت زمان بروز آن ها، محل تولد، خصوصیات رادیولوژیک، نتایج عمل جراحی، رزکسیون جراحی، هیستولوژی تومور و عوارض. به علاوه نتایج حاصله با سایر مطالعات مقایسه گردیده است.
یافته ها
از اسفند 1359 لغایت اسفند 1385، 204 بیمار به طور متوالی به کلینیک مراجعه نمودند که از آن میان 104 مورد تحت عمل جراحی قرار گرفتند. نیمی از بیماران مرد و نیم دیگر زن بودند. متوسط سن بیماران، 1/37 سال بود (4 تا 75 سال). شایع ترین محل وقوع تومور در ناحیه توراسیک (8/30%) و در درجه بعد گردن بود (9/27%). در 1/74% تومور از نوع اکسترامدولاری و در 9/25% از نوع اینترامدولاری بود. در میان توده های اکسترامدولاری شایع ترین پاتولوژی، تومور غلاف عصبی (4/58%) و سپس مننژیوم بود (2/18%). در تومورهای اینترامدولاری آستروسیتوم شایع ترین (6/55%) و اپاندیموم (9/25%) در درجه بعدی قرار داشت. رزکسیون کامل یا تقریبا کامل در 9/78% انجام شد. مدت زمان پی گیری بیماران از 1 تا 209 ماه متغیر بود و به طور متوسط 29 ماه بود. در 6/84% وضعیت نورولوژیک بیماران پس از عمل بهتر شد. عوارض عمل جراحی در 5/12% و مرگ و میر در 9/0% رخ داد.
نتیجه گیری
با استفاده از تکنیک های جدید جراحی و استفاده از میکروسکوپ، نتایج اعمال جراحی بر تومورهای نخاعی در بیماران مطالعه حاضر با نتایج سایر مطالعات در کشورهای پیشرفته قابل مقایسه است. از فاکتورهای مؤثر در وضعیت نهایی بیماران پس از عمل جراحی درجه بدخیمی، وسعت ضایعه و شدت نقص عصبی قبل از انجام جراحی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p531414 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!