بررسی نقش اکسی توسین بر میزان اضطراب در یک زایمان طبیعی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اکسی توسین هورمونی است که نقش آن در بسیاری از روندهای فیزیولوژیک مشخص شده است. از سویی مطالعات جدید نشان دهنده نقش این هورمون در حوزه روانشناختی انسان مانند احساس دوست داشتن، میزان اضطراب، روابط عاطفی زوجین و بروز رفتارهای مادری می باشد. هدف این مطالعه بررسی نقش اکسی توسین بر میزان اضطراب در زایمان طبیعی است.
مواد و روش کار
این پژوهش به روش کوهورت آینده نگر بر روی زنان در حال زایمان در بهمن و اسفند ماه سال 1386، در زایشگاه بیمارستان امام حسن مجتبی شهرستان داراب انجام شد. در این پژوهش دو گروه مورد و کنترل، به تعداد هر گروه 40 نفر، مورد بررسی قرار گرفتند و تفاضل میزان اضطراب زنانی که وارد فاز فعال زایمانی شده واکسی توسین دریافت کرده بودند با استفاده از مقیاس اشپیل برگر، درمقایسه با گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفت. به آزمونهای مورد استفاده،نرم افزار کامپیوتری وسطح معنی داری اشاره شود
یافته ها
میانگین سنی زنان در گروه مورد 3/24 و در گروه کنترل 3/25 می باشد(35/0 =p) از لحاظ تعداد زایمان نیز، میانگین تعداد زایمان در گروه مورد 3 و در گروه کنترل 9/2 بود (84/0 =P). همچنین دو گروه از نظر وضعیت اقتصادی-اجتماعی و تحصیلات با یکدیگر اختلافی نداشتند.(07/0 = P).میزان اضطراب در دو گروه مورد بررسی قبل از دریافت اینداکشن با با هم تفاوتی نداشت(05/0 =P) اما بعد از دریافت اکسی توسین، میزان اضطراب در گروه مورد 4/27 و در گروه کنترل 3/32بود که بیانگر کاهش بیشتر میزان اضطراب در گروه مورد نسبت به کنترل بود(04/0 = P) میزان اضطراب درگروه مورد قبل و بعد از دریافت اینداکشن به ترتیب 7/54 و 4/27 بود(000/0 = P). همچنین در گروه کنترل نیزمیزان اضطراب قبل و بعد از دریافت اینداکشن به ترتیب 8/50 و 3/32 بود(000/0 = P.)
نتیجه گیری
یافته های حاصل از پژوهش فوق نشان دهنده اثر اکسی توسین بر کاهش میزان اضطراب می باشد و موید سایر مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران در سایر کشورها می باشد. و به نظر می رسد که انجام مطالعات بیشتر در این زمینه به تقویت نگرش مثبت نسبت به زایمان طبیعی کمک نماید
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p531912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!