کمیسیون کشاورزی، با قدرت، مسایل بخش را بررسی می کند

چکیده:
گفت وگو با جلال محمودزاده، عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس کمیسیون کشاورزی، با قدرت، مسایل بخش را بررسی می کند چندی است که کمیسیون کشاورزی مجلس با انرژی و قدرتی جالب توجه، به بررسی مسایل و مشکلات بخش های مختلف کشاورزی می پردازد و با جلسات متعدد با تصمیم گیران بخش راهکارها را در این خصوص جست وجو می کند.
مهندس جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، یکی از اعضای این کمیسیون است که به واسطه ی سال ها خدمت در بخش به عنوان مدیر جهاد کشاورزی مهاباد و پیرانشهر یکی از تخصصی ترین اعضای کمیسیون کشاورزی، عضو هیات رییسه آن و همچنین دبیر مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی است. ایده های جالب توجه مهندس محمودزاده در خصوص بخش کشاورزی ما را بر آن داشت که در خصوص نشست های اخیر کمیسیون کشاورزی با سران بخش به گفت وگو بنشینیم. ماحصل این گفت وگو به شرح ذیل است.
***آقای محمودزاده، از جلسات و مصوبات اخیر کمیسیون کشاورزی چه خبر؟
در جلسه روز یکشنبه پنجم مرداد ماه کمیسیون کشاورزی، نشستی با حضور اعضای کمیسیون و آقایان شریفی رییس سازمان جنگل ها و مراتع کشور، اورنگی رییس امور اراضی کشور، یاوری مسوول گروه کشاورزی مرکز پژوهش مجلس تشکیل گردید و این در این جلسه موارد ذیل به تصویب رسید.
1-طرح دو شوری تمدید زمان اجرای ماده 34 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، که این قانون تا سال 1382 تمدید گردید. تعداد زیادی از کشاورزان که اراضی آبی تحت تصرف و ادعای مالکیت زمین دارند، ولی منابع طبیعی، ملک آنها را ملی اعلام کرده، بر اساس قانون ماده 34 زمین مورد نظر با قیمت کارشناسی به آنان واگذار و سند صادر خواهد شد؛ به عبارتی ماده 34 به اختلاف منابع طبیعی و کشاورزان در اراضی آبی پایان می دهد که بعد از بحث و تبادل نظر و صحبت موافق و مخالف و گزارش نمایندگان جهاد کشاورزی، تمدید طرح دو شوری فوق تصویب شد. بر اساس این قانون مهلت اجرای ماده 34 تا سال 1390 تمدید می گردد، و اراضی کشاورزی فوق می بایست قبل از سال 1365 تصرف شده باشند.
2-لایحه دو شوری اصلاح بند (ز) تبصره 3 قانون بودجه سال 1386 کل کشور که بر اساس آن برای خرید تضمینی در سال 1386 برای خرید چای 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود در حالی که در سال 1385 حدود 40 میلیارد تومان برای خرید چای در نظر گرفته شده بود که این موضوع مشکلاتی را برای چای کاران ایجاد کرد و سازمان تعاون روستایی برای رفع مشکل اجتماعی اقدام به خرید نمود که این امر نیاز به مجوز داشت؛ به همین منظور لایحه اصلاح بند (ز) پیشنهاد شد که رقم برداشته شود تا سازمان تعاون روستایی با استفاده از تسهیلات اقدام به خرید نماید که به اتفاق آراء تصویب شد.
3-لایحه دو شوری احداث بنا و ساختمان در طرفین خطوط لوله انتقال گاز، نفت، فرآورده های نفتی و مواد پتروشیمی.
در این خصوص بیشتر توضیح می دهید؟
البته، زمانی که شرکت گاز یک خط اصلی داشت، قانونی تصویب شد که احداث بنا تا 250 متری لوله گاز ممنوع است. بر اساس این لایحه حریم خطوط لوله شامل دو حریم اختصاصی و حریم ایمنی شد. در حریم اختصاصی خسارات به کشاورز داده می شود. در این حریم که همان 250 متر است کشاورز می تواند زراعت و باغبانی انجام دهد، و فقط در مجاورت این حریم نمی تواند بنا احداث نماید که بعد از بحث و تبادل نظر، لایحه ی مورد نظر به تصویب رسید.
آقای مهندس، گویا با رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هم نشستی در کمیسیون برگزار شد. مواردی که در این نشست مطرح گردید چه بود؟
به اعتقاد من در این سازمان چالش هایی وجود دارد که باید برطرف گردد از جمله:-عدم ارتباط دقیق مراکز تحقیقاتی- آموزشی و اجرایی و وجود حلقه مفقوده در این رابطه.
-عدم توجه به آموزش زنان روستایی و نبود کارشناسان زن در اغلب شهرستان ها، با توجه به اینکه زنان روستایی 50 درصد جامعه ی کشاورزی را تشکیل می دهند.
-هزینه ی بیشتر اعتبارات ترویج و آموزش در قسمت های عمرانی و جاری از جمه تامین بنزین، تعمیر خودرو و غیره.
-عدم اجرای کیفی طرح بسیج جوانان در سازندگی و استفاده از افراد غیر متخصص.
-عدم دخالت ترویج در اجرای پروژه های قبل از اجرا که معمولا بعد از ایجاد مشکل اجتماعی و فنی در طرح پای ترویج به آن باز شده که مشکلات نیز بیشتر خواهد شد.
-درگیر شدن مروجان و کارشناسان ترویج در کارهای پیش پا افتاده از جمله توزیع کود و سم و دور افتادن از فلسفه اصلی ترویج که همان آموزش است.
-عدم توجه به آموزش های انفرادی با توجه به تاثیرگذار بودن این شیوه نسبت به سایر شیوه های آموزشی.
-عدم ابلاغ به موقع طرح های تحقیقاتی به نتیجه رسیده در مراکز تحقیقاتی جهت اجرا به مراکز خدمات و مدیران اجرایی بخش.
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p533430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!