تاثیر فاکتورهای مهار کننده لوکمیایی و فاکتور رشد اپیدرمی بر میزان تکامل پیش لانه گزینی جنین در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
هدف
بررسی اثرات فاکتور مهارکننده لوکمیایی بر میزان تکامل جنین پیش لانه گزینی جنین در شرایط آزمایشگاه
مواد و روش ها
موش های ماده نژاد NMRI، به ترتیب با تزریق 10 واحد هورمون PMSG و 48 ساعت بعد 10 واحد هورمون hCG تحریک تخمک گذاری شدند. سپس موش های ماده ای که جفت گیری کرده بودند، 46 ساعت پس از تزریق hCG کشته شده و جنین های دو سلولی از لوله رحمی آنها جمع آوری شدند. جنین های جمع آوری شده به صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند که یکی از گروه ها به عنوان کنترل بود. در این گروه جنین ها در محیط کشت HTF کشت داده شدند و سه گروه دیگر گروه های تیماری بودند که در آنها محیط کشت HTF به اضافه (Leukemia Inhibitory Factor) LIFF یا E(Epidermal Growth Factor) EGFF یا LIF+EGF بود. جنین ها پس از تقسیم در تمامی گروه ها به مدت 72 ساعت در یک انکوباتور در دمای 37 درجه سانتی گراد و میزان 5درصد گاز CO2 و رطوبت 90درصد کشت داده شدند و چگونگی تکامل آنها از نظر ظاهری در 24، 36، 48، 60 و 72 ساعت بعد بررسی شد. سپس در انتهای کشت میزان آپوپتوز در سلول ها با روش TUNEL مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
گروه های تیماری LIF و LIF+EGF در مقایسه با گروه دیگر، افزایش معنی داری را در درصد بلاستوسیست های تشکیل شده 36 ساعت پس از کشت نشان دادند (05/0>p).
همچنین گروه های فوق از نظر میزان خارج شده از زونا و میانگین تعداد کل سلول ها افزایش معنی داری را نسبت به گروه های دیگر نشان دادند (05/0>p). از نظر میزان آپوپتوزیس تفاوت معنی داری بین گروه ها مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده اثرات مفید LIF و EGF میزان تشکیل بلاستوسیست خروج بلاستوسیست ها از زونا افزایش تعداد سلول های آنها به هنگام کشت در آزمایشگاه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
213
لینک کوتاه:
magiran.com/p533757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!