بررسی اثر هیدروکسی اوره در بیماران تالاسمی اینترمدیا

چکیده:
سابقه و هدف
فعال سازی مجدد ژن های گلوبین ازطریق داروشناختی امیدواری های زیادی را در درمان سندرم های بتاتالاسمی (همانند بیماری سیکل سل) ایجادکردهاست. داروهای مختلفی برای افزایش سنتز گلوبین و تولیدهموگلوبین جنینی(HbF) به کاررفته اند. درمیان داروها، هیدروکسی اوره دارای عوارض کمتروبرای درمان طولانی مدت داروی مناسب تری به نظرمی رسد. گزارش شده که دربعضی بیماران مبتلا به بتاتالاسمی اینترمدیا هیدروکسی اوره باعث افزایش سطح گلوبین وHbF شده است. باوجود این تاثیر بالینی هیدروکسی اوره در بیماران مبتلا به تالاسمی هنوز مورد بحث است.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی از نوع قبل و بعد است. جامعه مورد مطالعه، بیماران تالاسمی اینترمدیای مراجعه کننده به مرکز آموزشی-درمانی شهید فهمیده و بخش تالاسمی بودند. تاثیر هیدروکسی اوره در 16 بیمار مبتلا به بتاتالاسمی اینترمدیا ازطریق تعیین تغییرات سطح هموگلوبین کل وHbF قبل و پس از 6 ماه درمان با هیدروکسی اوره به میزان mg/kg/day20 مورد بررسی قرار گرفت. در طول شش ماه بیماران از نظر عوارض هیدروکسی اوره تحت نظر قرارگرفتند.
یافته ها
میانگین سطح هموگلوبین کل پس از 6 ماه درمان gr/dl12/147/1 و میانگین سطح HbF به میزانgr/dl12/143/1 افزایش داشته که این افزایش ها از لحاظ آماری قابل توجه و معنادار بودند. همچنین از جهش ها و پلی مرفیسم Xmn1 مورد بررسی قرار گرفته شده مشاهده شد در بعضی از بیماران تالاسمی اینترمدیا که دارای پلی مرفیسم Xmn1 بوده اند، تولید HbF افزایش بیشتری داشته است و با بعضی از جهش های بتاگلوبین (به ویژهIV S II-I) ارتباط دارد. در مطالعات انجام شده در ایران، شایع ترین جهش ژن بتاگلوبین، جهش IV S II-I گزارش شده است. در این مطالعه نیز مشخص شد که در جهش های بتاگلوبین و وجود پلی مرفیسم Xmn1 در 16 بیمار تحت مطالعه شایع ترین جهش، جهش IV S II-I است. همچنین افزایش میانگینHb کل و HbF بر اثر هیدروکسی اوره برحسب حالت های مختلف پلی مورفیسم Xmn1 و جهش IV S II-I مقایسه گردید. هرچند که در این خصوص از لحاظ آماری تفاوت معنا داری وجود نداشت، ولی به طور توصیفی بیشترین افزایش سطح Hbکل و HbF در گروهی مشاهده شد که از نظر IV S II-I هتروزیگوت بودند و پلی مرفیسم (+/-) Xmn1 داشتند.
بحث: درمان با هیدروکسی اوره در بیماران بتا تالاسمی اینترمدیا، باعث افزایش سطح هموگلوبین و HbF می شود، ولی برای ارتباط این پاسخ درمانی با نوع جهش و حالت پلی مرفیسم Xmn1 نیاز به مطالعاتی با حجم نمونه بیشتر و یا متا آنالیز مطالعات مشابه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p534411 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!