اثر عصاره آبی دانه Securigera Securidaca بر فعالیت آنزیم کاتالاز گلبول های قرمز در موش های صحرایی دیابتی تیپ1(عصاره Securigera Securidacaو فعالیت کاتالاز)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عوارض دیابت با استرس اکسیداتیو القا شده به واسطه تولید رادیکال های آزاد ارتباط دارد. بدن از طریق مکانیسم های دفاع آنتی اکسیدانی چون کاتالاز به مبارزه با آن بر می خیزد. در این مطالعه اثر عصاره آبی دانه گیاه Securigera Securidacaبر فعالیت آنزیم کاتالاز گلبول های قرمز در موش های صحرایی دیابتی تیپ1 بررسی شده است.

روش بررسی

در این مطالعه مداخله ای از30 موش صحرایی نر نژاد Wistar استفاده گردید. حیوانات به دو گروه شامل 15 موش صحرایی سالم و 15 موش صحرایی دیابتی گروه بندی و دیابتی شدند. موش های ناشتا با تزریق یک دوز 45 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی دیابتی گردیدند. هرگروه نیز به زیرگروه های کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. پس از دوره تیمار 30 روز در دوزهای 100 میلی گرم بر کیلوگرم و 200 میلی گرم بر کیلوگرم، خون از قلب آن ها جمع آوری شد و میزان فعالیت آنزیم کاتالاز گلبول های قرمز ارزیابی گردید.

یافته ها

نتایج نشان دادند که فعالیت آنزیم کاتالاز در گروه کنترل دیابتی به طور معناداری (002/0= P) کاهش یافته است. به علاوه فعالیت آنزیم کاتالاز در گروه موش های دیابتی که 100 میلی گرم بر کیلوگرم (004/0= P) و 200 میلی گرم بر کیلوگرم (01/0= P) عصاره به آن ها تزریق می شد در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنی داری (003/0= P) نشان داد.

نتیجه گیری

احتمالا عصاره آبی دانه گیاه Securigera Securidaca با تغییر فعالیت آنزیم کاتالاز در کاهش عوارض دیابت به واسطه تقویت پاسخ آنتی اکسیدانی و کاهش استرس اکسیداتیو در موش های صحرایی دیابتی موثر است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p536810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!