بررسی شیوع زمین افتادن و ارتباط آن با بیماری های مزمن در سالمندان شهر خرم آباد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه، در بیشتر افراد سالمند (86%)، حداقل یک بیماری مزمن وجود دارد که باعث افت عملکرد شده و می توانند سبب زمین افتادن شوند. زمین افتادن نیز به نوبه خود می تواند سبب افت عملکرد جسمی و پیامدهای روانی- اجتماعی برای سالمند شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع زمین افتادن در سالمندان و ارتباط آن با بیماری های مزمن انجام شد.
روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی که به صورت مقطعی و در سال 1386 انجام شد، تعداد 400 فرد سالمند 60 ساله و بالاتر شهر خرم آباد، به روش خوشه ایچند مرحله ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور تکمیل اطلاعات از پرسشنامه ساختارمند استفاده گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آمار توصیفی و آزمونهای Chi-Square و Mann-Whitney در سطح معنی داری 05/0P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
شیوع زمین افتادن در سالمندان شهر خرم آباد 8/24% بود؛ در واقع از هر چهار سالمند، یک نفر در طی یک سال، زمین خوردن را تجربه کرده بود. شایعترین بیماری های مزمن در افراد مورد مطالعه به ترتیب آرتروز، نقص بینایی و فشار خون بودند. این تحقیق نشان داد که ابتلا به بیماری هایی از قبیل بیماری های قلبی عروقی، آرتریت/آرتروز، سکته مغزی، نقص بینایی، اختلال آگاهی یا حواس، اختلال خواب، افسردگی، بیماری های ریوی، داشتن بی اختیاری ادراری و بی اختیاری دفع، خطر زمین افتادن را افزایش می دهند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه، می توان اذعان داشت که بیماری های مزمن، خطر زمین افتادن را در سالمندان به طور چشمگیری افزایش می دهند؛ بنابراین پیشنهاد می شود علاوه بر اصلاحات محیطی متناسب با وضعیت جسمی و ذهنی سالمندان، استفاده از وسایل کمکی مناسب، شناسایی سالمندان در معرض خطر زمین افتادن و استفاده از محافظهای لگن به سالمندان و خانواده های آنان، درباره راهکارهای پیشگیری از زمین افتادن و راه های کاهش خطر صدمه، آموزش لازم داده شود و خدمات اجتماعی یا بهداشتی به این قشر در سطح جامعه ارائه گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p538298 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!