الگوی انتخاب روش های پیشگیری ازباروری ورابطه آن باسن،تعدادفرزندان ومیزان تحصیلات درزنان همسردار49-15 ساله درجمعیت روستایی بابل

چکیده:
مقدمه و هدف
اجرای برنامه تنظیم خانواده راه حل آسانی در کنترل رشد بالای جمعیت می باشد و عملکرد زنان نقش مهمی در اجرای این برنامه دارد. لذا هدف از این بررسی، تعیین رابطه بین انتخاب روش های پیشگیری از باروری با سن، تعداد فرزند و میزان تحصیلات زنان می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه بصورت توصیفی - تحلیلی و به روش مقطعی با نمونه ای از 400 نفر زنان واجد شرایط برنامه تنظیم خانواده 15-49) ساله(در جمعیت روستایی بابل در سال 1379 انجام گردید. اطلاعات مربوط به نوع روش پیشگیری، سن، تعداد فرزندان و سطح تحصیلات زنان از پرونده های موجود تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی و درمانی استخراج گردید. داده ها توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نتایج نشان داد که در زنان تحت پوشش برنامه تنظیم خانواده، استفاده از روش های مطمئن پیشگیری از بارداری)قرص، IUD، کاندوم، توبکتومی و وازکتومی(%71.9 می باشد. در این خصوص بین نوع روش پیشگیری از بارداری با سن مادر، تعداد فرزند و میزان تحصیلات از نظر آماری ارتباط معنی داری وجود داشته است بطوری که زنان در سنین بالای 40 سال، تعداد فرزند بیشتر و بی سواد بیشتر از روش توبکتومی و زنان در سنین پایین تر، تعداد فرزند کمتر و تحصیلات متوسط بیشتر از قرص و IUD و کاندوم استفاده می کنند و زنان با تحصیلات خوب و عالی بیشتر روش منقطع و وازکتومی را انتخاب کرده اند.
نتیجه گیری
میزان استفاده از روش های مطمئن پیشگیری از بارداری در جامعه مورد بررسی ما تقریبا در حد قابل قبول بوده و به دلیل درصد نسبتا زیاد استفاده کنندگان روش منقطع (%20) و غیر مطمئن بودن آن، آموزش های لازم در این خصوص ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p543913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!