تاثیر مقایسه ای کرم کوژیک اسید و هیدروکینون در درمان ملاسما

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ملاسما به هیپرپیگمانتاسیون اکتسابی صورت اطلاق می شود که به طور عمده در خانم های 55-30 سال دیده می شود که در صورت عدم درمان به موقع، می تواند سبب بروز مشکلات زیبایی در آنان شود. هدف از این مطالعه، تاثیر مقایسه ای کرم کوژیک اسید و هیدروکینون در درمان ملاسما بود.
روش بررسی
این پژوهش به صورت یک کار آزمایی بالینی بر روی 100 نفراز زنان مبتلا به عارضه ملاسمای اپیدرمی، مراجعه کننده به درمانگاه پوست بیمارستان 22 بهمن مشهد انجام شد. تمام واحدهای مورد پژوهش، حداقل دارای دو ضایعه ملاسمایی به صورت قرینه بوده که شدت و وسعت ضایعات دو طرف نیز نسبتا یکسان بود. برای هر بیمار در طول مطالعه، کرم کوژیک اسید 4% موضعی جهت ضایعه ملاسمایی یک طرف صورت و کرم هیدروکینون 2% برای ضایعه ملاسمایی سمت دیگر صورت، به طور همزمان تجویز شد. در طول 3 ماه مصرف دارو، میزان بهبودی توسط محققین مورد بررسی قرار گرفت و داده ها با استفاده از آزمون آماری غیر پارامتری ویلکاکسون تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
یک ماه پس از مطالعه، 7% به کرم کوژیک اسید و10% به داروی هیدروکینون و دو ماه پس از درمان 24% به کرم کوژیک اسید و 22% به هیدروکینون پاسخ خوب دادند (05/0P<). اما سه ماه پس از شروع درمان، 58% بیماران با استفاده از کرم کوژیک اسید و 35% با کرم هیدروکینون بهبود یافتند (001/0P<).
نتیجه گیری
با توجه به طول مدت درمان، کرم کوژیک اسید 4% روش درمانی مناسبی برای ضایعه ملاسما می باشد، لذا می تواند در پروتکل های درمانی این اختلال رنگدانه ای مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p544167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!