بررسی هیپر کلسیوری و علائم همراه آن در دانش آموزان دبستانی شهر سنندج

چکیده:
زمینه و هدف
هیپرکلسیوری ایدیوپاتیک یک اختلال ارثی متابولیک است. این اختلال متابولیک با عوارض و پیامدهای زیادی همراه است. از جمله تاثیر هیپرکلسیوری بر کاهش تراکم استخوان می باشد. این مطالعه با هدف تعیین شیوع هیپرکلسیوری ایدیوپاتیک در کودکان دبستانی سنندج انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که 506 نفر از دانش آموزان ابتدائی شهر سنندج در سال 1384 که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. کسانی که نسبت Ca/Cr در نمونه ادرار صبحگاهی بیش از 2/0 داشتند به عنوان تست مثبت برای غربالگری در نظر گرفته شدند. 32 نفر در مرحله دوم مورد آزمایش قرار گرفتند. کسانی که در ادرار 24 ساعته دفع ادراری کلسیم بیش از mg/Kg 4 داشتند به عنوان هیپرکلسیوریک در نظر گرفته شدند که شامل 3 پسر و 12 دختر بودند. داده های گرد آوری شده وارد نرم افزار آماری SPSS win شده و با استفاده از آمار توصیفی به صورت جداول توزیع فراوانی ارائه شد. همچنین جهت تحلیل داده ها از تست های آماری T test و X2 استفاده شد.
یافته ها
کودکان شامل 248 دختر و 258 پسر بودند. آنهائیکه نسبت کلسیم به کراتینین ادرار بالاتر از 2/0 داشتند شامل 32 نفر که شامل 11 پسر و 21 دختر بودند که از میان اینها 15 نفر شامل 3 پسر و 12 دختر دفع کلسیم ادراری بیش از mg/Kg/day 4 داشتند که شامل 3 درصد کل دانش آموزان (2/1درصد پسران و 8/4درصد) دختران بودند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که شیوع هیپرکلسیوری در دختران بیشتر از پسران بود. با توجه به تاثیر هیپرکلسییوری بر تراکم استخوان و رشد استخوانی که بخصوص در دختران اهمیت بیشتری دارد لازم است این موضوع در یک مطالعه جامع تر مورد بررسی قرارگیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p550853 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!