بررسی میزان پاسخ دهی عضله تراپزیوس به تحریکات مغناطیسی کورتکس موتور همان سمت و سمت مقابل مغز در افراد داوطلب نرمال

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بر اساس تجربیات بالینی، راه های کورتیکواسپاینال به عنوان مسیرهای تقاطع یافته، شناخته می شوند. تحریک مغناطیسی کورتکس مغزTranscranial Magnetic Stimulation (TMS) و ثبت پاسخ برانگیخته ی موتور (MEP) Motor Evoked Potential از عضلات، شواهدی از وجود راه هایی برای کنترل عضلات سمت همنام بدن نشان داده است. هدف از این مطالعه، بررسی پاسخ عضله تراپزیوس به تحریکات مغناطیسی کورتکس موتور همان سمت و سمت مقابل در افراد داوطلب نرمال می باشد.
مواد و روش ها
در 40 نفر داوطلب نرمال، موج MEP از عضله تراپزیوس هر دو سمت، با تحریک کورتکس سمت مقابل و سمت همنام، در دو حالت استراحت و انقباض خفیف عضله (تسهیل)، ثبت شد و زمان تاخیر و آمپلیتود امواج حاصل مورد آنالیز قرار گرفت. برای تحریکات از Coil پروانه ای و استیمولاتور Medtronic استفاده شد و محل تحریک 4 سانتیمتر لترال به CZ بود.
یافته ها
از 80 عضله ی مورد بررسی، در حالت استراحت، با تحریک سمت مقابل و سمت همنام به ترتیب در 45 و 11 عضله امواجی با میانگین زمان تاخیر 5/1± 8/9 و1/5±5/15 میلی ثانیه ثبت شد (001/0 P<). در زمان انقباض، با تحریک سمت مقابل و سمت همنام، به ترتیب در 76 و 37 عضله، امواجی با میانگین زمان تاخیر0/2 ±5/8 و 4/5±6/12 میلی ثانیه ثبت شد (001/0 P<).
نتیجه گیری
برای عضله تراپزیوس، مانند برخی عضلات محوری، مسیرهایی از نیم کره همنام وجود دارند که موجب ثبت پاسخی با زمان تاخیر طولانی تر و آمپلیتود کم تر نسبت به پاسخ نیم کره مخالف می شوند. این مسیرها احتمالا کورتیکوموتونورون هایی با چند سیناپس در سطح ساقه مغز می باشند که در عملکرد دو طرفه عضله تراپزیوس نقش دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
195
لینک کوتاه:
magiran.com/p552309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!