اثرات بالینی افزودن ان - استیل سیستئین به محلول کاردیوپلژیک و روی حفاظت قلب در جراحی بای پاس عروق کرونر به کمک پمپ قلبی - ریوی

پیام:
چکیده:
مقدمه
در جراحی پیوند عروق کرونر به کمک پمپ قلبی- ریوی اقدام به ایست قلبی می شود. در این میان نقش محلول کاردیوپلژیک که منجر به ایست قلبی می شود، از نظر حفاظت قلب اهمیت ویژه دارد. در مطالعه حاضر تاثیرات بالینی افزودن ان - استیل سیستئین به محلول کاردیوپلژیک در بهبود حفاظت قلب بررسی گردیده است.
روش
در یک کارآزمایی بالینی دو سویه کور، تعداد هفتاد بیمار کاندید جراحی بای پاس عروق کرونر مراجعه کننده به بیمارستان شهید چمران در سال 1386، انتخاب و تحت آماده سازی، بیهوشی و جراحی با شرایط مشابه قرار گرفتند. بیماران بطور تصادفی به 2 گروه مورد وشاهد تقسیم شده و پس از شروع بای پس قلبی- ریوی و در زمان استفاده از محلول کاردیوپلژیک، درگروه مورد به محلول کاردیو پلژیک ان - استیل سیستئین با دوز mg/kg50 و در گروه شاهد حجم معادل از نرمال سالین اضافه شد. فراوانی نیاز به شوک و ضربان ساز، پیدایش آریتمی و نیاز به داروهای اینوتروپ حین و پس از جراحی و هم چنین مقدار کسر تخلیه قبل و پنج روز پس از عمل و مدت زمان بستری در آی سی یو و بیمارستان و مدت زمان بین برداشتن کلامپ آئورت و شروع ریتم گرفتن قلب در دو گروه بررسی و با یکدیگر مقایسه شد.
یافته ها
از نظر خصوصیات دموگرافیک میانگین مدت زمان پمپ، زمان کلامپ آئورت و کسر تخلیه قبل از جراحی تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. هم چنین از نظر زمان بین برداشتن کلامپ آئورت و شروع ریتم گرفتن قلب و نیاز به شوک بعد از برداشتن کلامپ آئورت و نیاز به ضربان ساز قلبی، نیاز به اینوتروپ پس از عمل جراحی و میانگین زمان بستری در آی سی یو و بیمارستان بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت (05/0P>) اما فراوانی بروز آریتمی حین و پس از جراحی (7/5 درصد در مقابل 9/22 درصد)، نیاز به اینوتروپ حین جراحی (3/14 درصد در مقابل 3/34 درصد) و میانگین کسر تخلیه بعد از عمل (4/51 درصد در مقابل 45 درصد) و میانگین تغییرات کسر تخلیه پس از عمل به وضوح در گروه مورد و شاهد با یکدیگر متفاوت بود (05/0P<).
نتیجه گیری
استفاده از ان - استیل سیستئین در محلول کاردیوپلژیک از نظر بالینی باعث اثرات مفید چون کاهش بروز برخی از عوارض جراحی قلب و بهبود کسر تخلیه پس از عمل می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
225 تا 233
لینک کوتاه:
magiran.com/p553829 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!