شیوع کم کاری مادرزادی تیروئید در شهر کرمان در سال 85-1384

پیام:
چکیده:
مقدمه
کم کاری مادرزادی تیروئید یکی از شایع ترین بیماری های غدد درون ریز کودکان و از علل مهم قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی می باشد. در این مطالعه میزان بروز کم کاری مادرزادی تیروئید و ارتباط آن با قد و وزن هنگام تولد، سن مادر، سن حاملگی، بیماری تیروئیدی در مادر و خانواده، میزان تحصیلات پدر و مادر، مصرف نمک یددار در خانواده و نوع زایمان مورد بررسی قرار گرفت.
روش
از آبان 1384 تا تیر 1385 از 3000 نوزاد متولدشده در زایشگاه های اصلی شهر کرمان (افضلی پور و آیت الله کاشانی) نمونه خون از پاشنه پا بعد از گذشت 24 ساعت از تولد و تا قبل از ترخیص از بیمارستان یعنی بین روزهای دوم تا پنجم تولد گرفته شد. نمونه پس از خشک شدن بر روی کاغذ فیلتر مخصوص در پاکت های پلاستیکی گذاشته و تا زمان اندازه گیری TSH در دمای 20- درجه سانتی گراد نگهداری و سپس میزان TSH به روش ELISA اندازه گیری شد.
یافته ها
از تعداد 3000 نوزاد متولدشده تعداد 23 نوزاد (8/0 درصد) دارای mIU/L20TSH≥ بودند که به عنوان فراخوان اولیه درنظر گرفته شدند و از این تعداد 13 نوزاد (56 درصد) پسر و 10 نوزاد (44 درصد) دختر بودند. این 23 نوزاد 2-1 ماه بعد از تولد فراخوانده و TSH آنها مجددا اندازه گیری شد که 3 نفر یعنی 1 در هزار جمعیت، TSH بالاتر از mIU/L 10 داشتند که طبق بروشور کیت مورد استفاده به عنوان TSH غیرطبیعی (کم کاری مادرزادی تیروئید) درنظر گرفته شد و این نوزادان برای درمان معرفی شدند.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت کم کاری مادرزادی تیروئید در ایجاد عقب ماندگی ذهنی، غربالگری این بیماری از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. در این مطالعه فراخوان اولیه 8/0 درصد ولی شیوع بیماری 1 در 1000 مورد بود که نسبت به کشورهای پیشرفته بیشتر بوده و در نتیجه از اولویت های بهداشتی کشور می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
243 تا 250
لینک کوتاه:
magiran.com/p553833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!