بررسی برخی مهارت های شنیداری - کلامی در کودکان 5 ساله شهر سمنان در سال 1385

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
پژوهش حاضر با هدف تعیین برخی از توانایی های کودکان پنج ساله در سطوحی از مهارت های شنیداری - کلامی (حافظه کوتاه مدت شنیداری – کلامی و مهارت های آگاهی واج شناسی) که بیشترین ارتباط را با رشد گفتار و زبان دارند، انجام شد.
روش
در این مطالعه توصیفی و مقطعی از بین تمام کودکان کلاس های پیش دبستانی وابسته به بهزیستی و آموزش و پرورش شهر سمنان در سال 1385، 400 کودک واجد شرایط وارد مطالعه شدند. داده های لازم با استفاده از پرسشنامه و آزمون مدت های شنیداری و کلامی، جمع آوری گردید.
یافته ها
میانه فراخنای حافظه کوتاه مدت شنیداری در سطح کلمه و شبه کلمه تک هجایی3 واحد و در سطح شبه کلمه چهارهجایی 1 واحد بود. میانگین توانایی این کودکان در آزمون شبه کلمه تک هجایی 28/3 و در آزمون شبه کلمه چهار هجایی 17/1 به دست آمد. میانگین توانایی این کودکان در آزمون «آگاهی واج شناختی» در زیرآزمون آگاهی از هجا در مورد شناسایی هجا 27/10، تجزیه هجا 04/3 و ترکیب هجا 20/3 بود. هم چنین به طور متوسط در زیر آزمون آگاهی از قافیه میانگین توانایی 42/0 و در آزمون سنجش مهارت تجانس در مورد تشخیص کلمه با واج آغازین یکسان 92/0 و تولید کلمه با واج آغازین یکسان 54/0 بود.
نتیجه گیری
حافظه کوتاه مدت شنیداری تحت تاثیر نوع مواد آزمون می باشد. در زمینه صحت توالی مهارت های آگاهی واج شناختی نمی توان نظری قطعی داد و باید منتظر تحقیقات آینده بود زیرا هم تعدادپژوهش های داخلی اندک است و هم این که توافق نظری میان آنها وجود ندارد. در زمینه تاثیر سن نیاز به انجام تحقیقات بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 259
لینک کوتاه:
magiran.com/p553834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!