مقایسه فعالیت ضد باکتریایی دو مورد ضد عفونی کننده تولید داخل

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
میکروارگانیسم های گذرای (Transient flora) پوست، قادرند توسط عوامل متعددی وارد بافت های بدن شده و به دلیل قدرت بیماریی زایی بسیار بالا، سهم عمده ایی را در ایجاد عفونت های بیمارستانی داشته باشند. اگر دست ها را به عنوان شروع یک آلودگی در نظر بگیریم، با ضدعفونی کردن آنها تا حد زیادی تعداد این فلور گذرا کاهش می یابد. در همین راستا فعالیت ضد باکتریایی محلول ضدعفونی کننده«Handsept» تولید داخل در مقایسه با فرآورده مشابه خارجی به نام «Decosept» مورد مطالعه قرار گرفت.
روش بررسی
در این بررسی، 10 سوش باکتریال (4 سوش استاندارد،6 سوش بیمارستانی) از باکتری های گرم مثبت و منفی را طبق پروتکل استاندارد، در تماس با محلول خالص و رقیق «Handsept» و «Decosept» قرار دادیم. سپس تاثیر ضدعفونی کننده ها در زمان های 15 ثانیه تا 3 دقیقه پس از تماس، در مقایسه با شاهد مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
با توجه به نتایج بدست آمده، مخلوط «Handsept» و سوسپانسیون باکتریایی پس از 15 ثانیه، 30 ثانیه، 60 ثانیه و 1 دقیقه، در مورد هر 10 سوش مورد مطالعه، عدم رشد باکتریایی را نشان داد. همچنین محلول ضدعفونی کننده جهت نشان دادن تاثیر (In vivo) مورد استفاده قرار گرفت. به این منظور، کف دست ها با 3 میلی لیتر سوسپانسیون باکتری های مورد نظر (106 عدد در یک میلی لیتر) آلوده شد. سپس توسط محلول های Handsept و Decosept آغشته گردید. پس از 15 ثانیه عدم وجود رشد باکتریایی را در مقایسه با دست های آلوده که در تماس با محلول های ضدعفونی مورد نظر نبودند، را نشان داد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که محلول «Handsept» قادر به از بین بردن بسیاری از باکتری های بیماریزا می باشد و هم پای محصول مشابه خارجی یعنی «Decosept» است. بنابراین استفاده از آن از نظر اقتصادی مرقون به صرفه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p554664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!