اثر الگوهای گوناگون تابش نور بر استحکام پیوند برشی کامپازیت رزین به مینا و عاج

پیام:
چکیده:
بیان مساله: هر چه سرعت پلیمریزاسیون بیشتر باشد، کامپازیت فرصتی کمتر برای جریان یافتن داشته و ناگهان سخت گشته و به ایجاد پتانسیل جدایی ترمیم از دیواره های حفره و کاهش استحکام پیوند منجر می گردد.
هدف
هدف از این پژوهش، بررسی اثر الگوی تابشی پیشرونده ی پیشنهادی نوین (SUP) بر استحکام پیوند کامپازیت به مینا و عاج در مقایسه با چند الگوی تابشی دیگر بود.
مواد و
روش
در این پژوهش تجربی-آزمایشگاهی، گروه های آزمایشی شامل 40 نمونه ی مینایی و 40 نمونه ی عاجی بر روی سطح فاشیال دندان های کانین آماده شدند. مولدهای سیلندریک به ابعاد 2×2 میلی متر به وسیله ی کامپازیت Colten A 3.5 به روش توده ای پر گردیده و بر روی سطح آماده شده جا گرفتند. چهار الگوی تابشی برای گروه های مینایی و عاجی 10 تایی، به قرار زیر به کار گرفته شد. درسه گروه نخست به ترتیب برنامه ی HIP، LOP و PUL دستگاه آسترالیس 7 و در گروه چهارم برای کیورینگ برنامه ی تابشی SUP استفاده گردید. پس از انکوباسیون 37 درجه ی سانتی گراد به مدت 24 ساعت و 500 دور چرخه ی دمایی (55-5 درجه ی سانتی گراد) و مانت کردن نمونه ها در آکریل، اندازه گیری میزان استحکام پیوند به وسیله ی دستگاه اینسترون با سرعت کراس هد 5/0میلی متر بر دقیقه انجام شد. سپس، داده ها با کمک نرم افزار SPSS با آزمون های واریانس یک عاملی و دو عاملی و دانکن، واکاوی آماری شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد، که در گروه های عاجی (172/0p =) و مینائی (295/0p=) هیچ اختلاف معناداری میان استحکام باند منتج از چهار الگوی تابشی وجود ندارد و نیز، عامل یا متغیر مستقل الگوی تابشی تاثیر قابل توجهی بر استحکام پیوند ندارد (388/0p=).
نتیجه گیری
الگوی تابشی SUP نیز، مانند دیگر الگوها می تواند استحکام باندی مطلوب با مینا و عاج ایجاد کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p555540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!