مقایسه ی پرتونگاری معمولی و دیجیتال در تشخیص آسیب های پری اپیکال ایجاد شده در مندیبول خشک انسان

پیام:
چکیده:
بیان مساله: روش های پرتونگاری کاربردی گسترده در دندانپزشکی دارد. یکی از کاربردهای آن، تشخیص آسیب های پری آپیکال است. گیرنده های پرتونگاری معمولی دارای دشواری هایی، مانند، اندازه ی پرتو دریافتی بالا و نیاز به تجهیزات جانبی هستند. پرتونگاری دیجیتال به عنوان روشی جدید موجب دگرگونی در پرتونگاری دندانی گردیده است. افزون بر برتری های فراوان آن (کاهش اندازه ی پرتو دریافتی بیمار، حذف مراحل ظهور و ثبوت و تاریکخانه و اشکالات مربوط به آن و...) دارای قابلیت هایی است، که با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای می تواند به تشخیص درست تر کمک کند.
هدف
هدف از این بررسی، مقایسه ی روش دیجیتال با استفاده از قابلیت های آن با پرتونگاری معمولی در تشخیص آسیب های پری آپیکال ایجاد شده در مندیبل خشک انسان بود.
مواد و
روش
در این پژوهش، تجربی- آزمایشگاهی با استفاده از دندان های موجود بر روی جمجمه ی خشک در آغاز، 50 آسیب مصنوعی در زیر اپکس دندان ها ایجاد شد. از این آسیب ها با دو روش معمولی و دیجیتال تصویربرداری و تصویرهای به دست آمده به وسیله ی رادیولوژیست خوانده شده و مقایسه گردید. در پرتونگاری دیجیتال، از دو قابلیت ویژه ی تصویربرداری شامل، بزرگنمایی (Zooming) و تغییر کنتراست- دانسیته درنرم افزار Cygnus media استفاده شد. که افزون بر مقایسه ی پرتونگاری معمولی و دیجیتال، کارایی این قابلیت ها در تشخیص درست آسیب های پری آپیکال نیز، با یکدیگر مقایسه شد. داده ها با استفاده از آزمون مجذور کای واکاوی گردیدند.
یافته ها
یافته ها نشان داد، که میانگین درصد تشخیص درست آسیب های پری آپیکال با روش دیجیتال و قابلیت تغییر دانسیته- کنتراست، 66 درصد و با روش دیجیتال و قابلیت تغییر بزرگنمایی 40 درصد و با روش معمولی 39 درصد بود و آزمون مجذور کای نشان داد، که قابلیت تغییر دانسیته- کنتراست نسبت به دو روش دیگر در تشخیص درست آسیب های پری آپیکال تفاوتی معنادار دارد (001/0 p).
نتیجه گیری
در بررسی انجام شده، میان روش های تغییر دانسیته- کنتراست و بزرگنمایی در پرتونگاری دیجیتال و معمولی، روش تغییر دانسیته کنتراست در تشخیص درست آسیب های پری اپیکال از دقت بیشتر برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
163
لینک کوتاه:
magiran.com/p555546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!