بررسی تاثیر منابع مختلف کود آلی (کود دامی، کمپوست و ورمی کمپوست) بر کمیت و کیفیت پیاز قرمز آذرشهر در دو منطقه بناب و خسروشهر

پیام:
چکیده:
منابع کود آلی از جمله کوددامی، کمپوست حاصل از زباله شهری و ورمی کمپوست دارای ارزش تغذیه ای فراوانی برای محصولات زراعی بوده و مصرف آنها گامی مؤثر در روند توسعه کشاورزی پایدار و حفظ محیط زیست می باشد. به منظور بررسی تاثیر منابع مختلف کود آلی بر کمیت و کیفیت پیاز قرمز آذرشهر آزمایشی بصورت بلوکهای کامل تصادفی در دو سال زراعی 82 و 83 در دو منطقه خسروشهر و بناب اجراء گردید. کود دامی از نوع گاوی در سه سطح (10، 15 و 20 تن در هکتار)، کود کمپوست زباله شهری در مقادیر (5، 10 و 15 تن در هکتار) و کود ورمی کمپوست در سه سطح (2، 4 و 6 تن در هکتار) و یک تیمار شاهد که در آن ازت، فسفر و پتاسیم براساس آزمون خاک مصرف شد و کاربرد ماسه جمعا در 10 تیمار و در سه تکرار پیاده شد. بیشترین عملکرد (1/71 تن در هکتار) در اثر مصرف 6 تن در هکتار ورمی کمپوست به دست آمد. همچنین بیشترین عملکرد در سال اول و دوم آزمایش در منطقه خسروشهر در مقایسه با بناب حاصل شد. حداکثر غلظت نیترات (155 میلی گرم بر کیلوگرم وزن تر) در تیمار شاهد و حداقل آن در اثر کاربرد ورمی کمپوست (98 میلی گرم در کیلوگرم وزن تر) به دست آمد. کمترین درصد غده های از بین رفته (12%) در اثر مصرف مقادیر مختلف کود دامی اندازه گیری شد. بیشترین میزان اسید اسکوربیک (5/13 میلی گرم در یکصد گرم وزن تر) در غده پیاز با مصرف مقادیر مختلف ورمی کمپوست حاصل شد. بیشترین درصد پروتئین (49/1 درصد) در اثر مصرف 6 تن در هکتار ورمی کمپوست حاصل شد. کمترین میزان تندی (2/4 میکرومول اسید پیروویک بر میلی لیتر) در اثر کاربرد 20 تن در هکتار کود دامی به دست آمد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p557645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!