شناسایی گونه و زیرگونه های انگل های لیشمانیای جدا شده از انسان، مخازن حیوانی و ناقلین براساس پلی مرفیسم آنزیمی در شمال غرب ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
علی رغم گستره جغرافیایی وسیع در منطقه مدیترانه، لیشمانیا اینفانتوم زایمودم (MON1 LON-49) به عنوان زیمودم غالب در ایجاد بیماری کالاآزار شناخته شده است. هرگونه و استرین از گروه لیشمانیا انتشار جغرافیایی خاص داشته و تمایل به ایجاد بیماری منحصر به فرد با روش درمان متفاوتی دارد. این مطالعه به منظور شناسایی گونه و زیرگونه های انگل های لیشمانیای جدا شده از انسان، مخازن حیوانی و ناقلین براساس پلی مرفیسم آنزیمی درشمال غرب ایران انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی نمونه ها از 12 آسپیره مغز استخوان بیماران مبتلا لیشمانیازیس، 26 آسپیره طحال و کبد سگ و بیش از 100 پشه خاکی در طی سال های 86-1384 از منطقه شمال غرب ایران به دست آمدند. پس از کشت نمونه ها در محیط NNN و α MEM، مقایسه با گونه های مرجع WHO، لیشمانیا (لیشمانیا) دونووانی ((DD8، لیشمانیا (لیشمانیا) اینفانتوم (IPT-1)، لیشمانیا (لیشمانیا) تروپیکا K-27)) و لیشمانیا (لیشمانیا) ماژور(5-ASKH)، با استفاده از الکتروفورز در Starch Gel انجام شد. آنزیم های مطالعه شده ALAT،ASAT،SOD،ES،NH،MPI،GPI،MDH،6PGD،PGM، PEPDوPK بودند.
یافته ها
در این مطالعه تنها زایمودم به دست آمده در تمام نمونه های سگی و انسانی و پشه خاکی ها زایمودم MON1 LON-49 بود که متعلق به گونه لیشمانیا (لیشمانیا) اینفانتوم است.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که لیشمانیوز احشایی در شمال غرب ایران از نوع مدیترانه ای است که از پرتغال و مراکش، تا پاکستان در شرق و جمهوری های آسیای مرکزی توسعه پیدا کرده است و نیز سگ های اهلی به عنوان مخازن اصلی انگل لیشمانیوز احشایی از گونه لیشمانیا اینفانتوم (زایمودم MON1) محسوب می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p558829 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!