تعیین همبستگی هایپرتروفی بطن چپ در اکوکاردیوگرافی با یافته های کلیوی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هایپرتروفی بطن چپ (LVH) عامل خطر مستقل برای مرگ و حوادث قلبی و عروقی می باشد. LVH و اختلال عملکرد کلیوی هر دو علایم آسیب به اندام های انتهایی می باشند. این مطالعه به منظور تعیین همبستگی هایپرتروفی بطن چپ در اکوکاردیوگرافی با یافته های کلیوی در بیماران مبتلا به فشارخون اولیه انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی - تحلیلی 102بیمار مبتلا به پرفشاری خون اولیه بدون بیماری زمینه دیگر که در اکوکاردیوگرافی نیز هایپرتروفی مرکز بطن چپ اثبات شده بود، در مرکز آموزشی درمانی 5 آذر گرگان طی سال های 85-1384 بررسی شدند. آزمایش تجزیه ادرار، BUN و کراتی نین سرم، سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادرار برای بیماران انجام شد. LVH براساس LVMI> 135 g/m2 در مردان و LVMI> 110 g/m2 در زنان تعریف شد. اختلال عملکرد کلیوی از طریق اندازه گیری سطح کراتی نین سرم و ارزیابی پروتئینوری و یافته های سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری بررسی شد.
یافته ها
میانگین سنی افراد 8/8±60 تعیین شد. 59 نفر نوع خفیف، 36 نفر نوع متوسط و 7 نفر به نوع شدید LVH مبتلا بودند. انحراف معیار و میانگین کراتی نین و BUN به ترتیب 12/1±09/1 و 76/10±6/20 میلی گرم در دسی لیتر تعیین شد. این مطالعه نشان داد که با افزایش شدت LVH مقدار آسیب کلیوی افزایش یافته است. بین وجود اسکار در سونوگرافی و شدت LVH در اکوکاردیوگرافی رابطه معنی داری وجود داشت (05/0P<).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که درصد بالایی از بیماران مبتلا به فشارخون اولیه به آسیب کلیوی مبتلا هستند و BUN، کراتی نین و وجوداسکار در سونوگرافی می تواند مارکرهای مناسبی برای شناسایی آسیب اندام های انتهایی ناشی از فشارخون و میزان کنترل آن باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p558837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!