تعیین کننده های پرفشاری خون در کودکان دبستانی شیراز (1382)

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به این که یکی از شایع ترین عوامل خطر بیماری های قلبی- عروقی در بزرگسالان پرفشاری خون بوده و پرفشاری خون اولیه در بزرگسالان از کودکی شروع می شود، با شناخت عوامل مؤثر بر فشارخون در کودکان و کنترل این عوامل، می توان بیماری های قلبی- عروقی در بزرگسالی را کاهش داد. بدین منظور مطالعه حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر فشارخون کودکان دبستانی شیراز پرداخته است.
مواد و روش ها
تعداد 1244 کودک 12-6 ساله دبستانی (663 پسر و 581 دختر) به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شده و به روش مقطعی مورد مطالعه قرار گرفتند. وزن و قد کودکان و فشارخون سیستول و دیاستول در آن ها و والدینشان با روش استاندارد اندازه گیری شده و سایر داده ها با استفاده از پرسشنامه و به روش مصاحبه به دست آمد. داده ها با استفاده از روش های آماری همبستگی جزیی و رگرسیون خطی چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در این مطالعه نشان داده شد که فشارخون سیستول کودک تحت تاثیر قد، شاخص توده بدنی، محل زندگی و فشارخون سیستول پدر و مادر قرار دارد، اما فشارخون دیاستول فقط تحت تاثیر قد، شاخص توده بدن و محل زندگی است.
نتیجه گیری
میزان فشارخون در کودکان مستقل از سن بوده و تحت تاثیر قد و شاخص توده بدن قرار دارد، بنابراین با کنترل چاقی می توان از بروز پرفشاری خون در بزرگسالی پیشگیری کرد، در ضمن کودکانی که دارای عوامل خطر شناخته شده پرفشاری خون هستند، مانند داشتن استرس های محیطی و یا سابقه فامیلی پر فشاری خون، بایستی تحت مراقبت بیشتری قرارگرفته و با کنترل و یا حذف این عوامل خطر، سلامت قلب و عروق افراد بزرگسال آینده را تضمین نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
376
لینک کوتاه:
magiran.com/p559113 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!