فراوانی استفاده از مواد نیروزا و آگاهی نسبت به عوارض آن در بین مردان ورزشکار بدنساز کرمانشاه (1383)

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه ورزش به یک شاخص اجتماعی مهم تبدیل شده و ورزشکاران تلاش می کنند تا به مقام قهرمانی دست یابند. این مساله موجب افزایش سوء مصرف مواد نیروزا و به ویژه استروئیدهای آنابولیک- آندروژنیک شده است. این مطالعه با هدف تعیین میزان فراوانی استفاده از مواد نیروزا و آگاهی نسبت به عوارض آن در بین مردان ورزشکار بدنساز کرمانشاه در سال 1383 انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی در روی جمعیت مردان ورزشکار باشگاه های بدنسازی تحت پوشش پایگاه تحقیقات جمعیتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در طول سال 1383 انجام گرفت. روش نمونه گیری تصادفی و حجم نمونه 839 نفر بود.گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن طبق مطالعات مشابه و با نظرخواهی از اساتید صاحب نظر تایید شده بود وحاوی سؤالات جمعیت شناختی، وضعیت استفاده از داروها و میزان آگاهی از عوارض آن ها بود، انجام گرفت. آگاهی از عوارض به صورت طیف از عدم آگاهی تا آگاه، طبقه بندی شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی به صورت جداول و نمودار ارایه گردید.
یافته ها
در مجموع 839 ورزشکار مرد در رشته بدنسازی پرسشنامه را تکمیل کردند. میانگین سنی این افراد86/4± 97/20 سال به دست آمد. فراوانی مصرف مواد نیروزا در 322 نفر (3/38%) برآورد شد. بیشتر استفاده کنندگان از مواد نیروزا، 291 نفر (5/94%) کمتر از 30 سال سن داشتند و 169 نفر(5/53 %) دارای مدرک دیپلم بودند. شایع ترین مواد مورد استفاده به ترتیب کراتین در 215 نفر (8/66%) و ناندرولون در 138 نفر (7/42%) و بیشترین علت استفاده، افزایش حجم عضلات در 100 ورزشکار (31%) عنوان شد. فقط 127 نفر از استفاده کنندگان (4/39%) از عوارض مواد نیروزا در هر شش ارگان مهم بدن اطلاع داشتند.
نتیجه گیری
دراین مطالعه فراوانی مصرف مواد نیروزا در ورزشکاران مرد رشته بدنسازی شهر کرمانشاه 3/38 درصد به دست آمد، که نشان گر میزان بالای مصرف این گونه مواد است، به ویژه که بیشتر استفاده کنندگان این داروها را قشر جوان جامعه تشکیل می دهند و باتوجه به آگاهی اندک این افراد از عوارض داروها، انجام این مطالعه می تواند پایه ای برای طرح های مداخله ای به منظور آموزش و مبارزه با این معضل رو به گسترش باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
418
لینک کوتاه:
magiran.com/p559120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!