مطالعه قند انتهایی ال- فوکوز در گلیکوکونژوگه های سلولی در آدنوکارسینومای کولون

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گلیکوکونژوگه های سطح سلول دسته ای از مولکول های گلیکوپروتئینی سطح سلول هستند که تغییر قندهای انتهایی این گلیکوکونژوگه های سلولی یکی از مهمترین پدیده های سیر تغییرات نئوپلازیک به حساب می آید، و نشان دهنده رفتارهای بیولوژیک غیرعادی سلول های تومورال می باشد. لکتین ها دسته ای از ترکیبات گلیکوپروتئینی با منشا گیاهی یا جانوری هستند که به صورت کاملا اختصاصی با قندهای انتهایی گلیکوکونژوگه ها واکنش می دهند. هدف از این مطالعه شناسایی قند انتهایی ال فوکوز در گلیکوکونژوگه های سطح سلول های تومورال و ماتریکس خارج سلولی در گریدهای مختلف سرطان کولون بود.
روش بررسی
بلوک های پارافینی 30 بیمار با تشخیص آدنوکارسینومای کولون از فایل آسیب شناسی بیمارستان خاتم الانبیا زاهدان انتخاب گردیدند. از هر کدام از این بلوک ها مقاطعی با ضخامت 7-5 میکرومتر تهیه گردید و پس از رنگ آمیزی با هماتوکسیلن، ائوزین و گریدینگ مجدد با تکنیکی که در مقاله آمده رنگ آمیزی شدند. لکتین در بافر فسفات به میزان 10 میکروگرم در میلی لیتر رقیق شد. لام ها بر اساس شدت واکنش با لکتین به صورت Blind درجه بندی (3-0) شدند. اطلاعات آماری با تست های غیرپارامتری کروسکال والیس و مان ویتنی به کمک نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که میزان واکنش سلول های تومورال به لکتین UEA برای نشان دادن قند انتهایی ال فوکوز در گریدهای مختلف سرطان کولون با هم از نظر آماری تفاوت دارد (001/0p<). با افزایش گرید هیستوپاتولوژیک تومور میزان واکنش سلول ها به لکتین در سیتوپلاسم و هسته کاهش می یابد در حالی که این واکنش برای ماتریکس خارج سلولی افزایش می یابد. همچنین مشخص گردید میزان این واکنش در قسمت های مختلف سلول های تومورال نیز باهم متفاوت است.
نتیجه گیری
اختلاف میزان واکنش سلول های تومورال به لکتین UEA برای قند انتهایی ال فوکوز، انعکاسی از تغییرات فراوان و غیر معمول مسیر گلیکوزیلاسیون پروتئین های سلولی در روند نئوپلازی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
462
لینک کوتاه:
magiran.com/p570791 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!