مقایسه ابعاد روان نژندی و آندروژنی در زنان نابارور و بارور شهر تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ناباروری جنبه های مختلف شخصیتی و روان شناختی، کارکردهای خانوادگی، شغلی و ارتباطی را متاثر می سازد. نتایج پژوهش ها نشان داده اند که ناباروری با افسردگی، استرس، اضطراب، نارضایتی از زندگی و دیگر مشکلات روان شناختی همراه است. هدف از این پژوهش مقایسه ابعاد روان نژندی و آندروژنی در سه گروه از زنان بارور، نابارور و یائسه می باشد.
روش بررسی
نمونه این پژوهش 180 زن بارور، نابارور و یائسه (هر گروه 60 نفر) بود که از میان زنان مراجعه کننده به بیمارستان های امام خمینی و میرزا کوچک خان شهر تهران در سال 1383 انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس روان ژندی پرسشنامه شخصیت NEO و پرسشنامه نقش جنسیتی بم استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحلیل واریانس یک متغیری نشان داد که بین هر یک از متغیرهای ابعاد روان نژندی و آندروژنی در زنان بارور، نابارور و یائسه تفاوت وجود دارد (01/0>p). برای بررسی دقیق تر، آزمون پی گیری LSD نشان داد که میانگین نمره های ابعاد روان نژندی «زنان نابارور نسبت به زنان بارور»، «زنان نابارور نسبت به زنان یائسه» و«زنان یائسه نسبت به زنان بارور» به طور معنی داری بیشتر است، در صورتی که میانگین نمره های آندروژنی «زنان نابارور نسبت به زنان بارور»، «زنان نابارور نسبت به زنان یائسه» و «زنان یائسه نسبت به زنان بارور» به طور معنی داری کمتر بود (01/0>p).
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش با یافته های پژوهشی دیگر همخوانی دارد. توجه به نقش ابعاد روان نژندی و آندروژنی در مشاوره های ناباروری و درمان از راه کارهای عملی این پژوهش می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
508
لینک کوتاه:
magiran.com/p570800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!