بررسی نتایج سی تی اسکن مغزی کودکان و ارتباط یافته های آن با علت درخواست سی تی اسکن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

ورود سی تی اسکن، انقلابی در تشخیص بیماری های عصبی ایجاد کرد. این مطالعه به منظور بررسی نتایج سی تی اسکن مغز در کودکان و ارتباط یافته های آن با علت درخواست سی تی اسکن انجام گرفت.
روش تحقیق: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، سی تی اسکن مغزی 100 کودک که به صورت متوالی از مهرماه سال 1384 به واحد سی تی اسکن بیمارستان شهید صدوقی مراجعه کرده بودند، بررسی شد.

یافته ها

سی تی اسکن مغزی 40 دختر و 60 پسر با میانگین سنی 17/49 17/42 ماه بررسی شد که در 61% طبیعی بود. میزان سی تی اسکن غیر طبیعی مغزی در شیرخواران زیر یکسال بطور معنی داری بیشتر بود. شایع ترین موارد غیر طبیعی شامل آتروفی مغز (21 %) و خونریزی داخل جمجمه ای (5%) و شایع ترین علت درخواست سی تی اسکن تکرار تشنج (35%) و تاخیر تکاملی (25%) بود. همه بیماران با تشنج فوکال و 61 % از موارد تاخیر تکاملی، گزارش غیرطبیعی داشتند. شایعترین تشخیص های نهایی اختلال ساختاری مغز و صرع، هر کدام 29% را شامل می شدند. سی تی اسکن مغزی در 4/29% از موارد مننژیت، 2/17 % از بیماران با صرع و در 42% از کل بیماران با تشخیص نهایی اختلال ساختمانی مغز، غیر طبیعی گزارش شد.

نتیجه گیری

سی تی اسکن در مننژیت بدون اختلال هوشیاری و اولین تشنج ژنرالیزه و با معاینه عصبی نرمال، سردرد بدون علائم خطر چندان کمک کننده نبود و MRI در تشخیص تاخیر تکاملی و اختلال ساختمانی مغز، مفیدتر می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p571881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!