تاثیر مصرف لوبیای سویا بر هموسیستئین، Lp (a) و لیپوپروتئین های سرم زنان یائسه ی هیپرلیپیدمیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
باتوجه به وضعیت نامطلوب لیپوپروتئین های سرم در زنان یائسه، این افراد در معرض بیماری های قلبی عروقی هستند. پروتئین سویا احتمالا باعث محافظت در برابر عوامل خطرساز این بیماری می گردد اگرچه اثرات آن بر هموسیستئین و Lp(a) سرم متناقض است از طرفی تاثیر سویا در زنان یائسه هیپرلیپیدمیک تاکنون به طور مستقل مورد مطالعه قرار نگرفته است. هدف از این مطالعه برسی تاثیر مصرف سویا بر غلظت هموسیستئین، Lp(a) و لیپوپروتئین های سرم زنان یائسه هیپرلیپیدمیک بود.
مواد و روش ها
در یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی تصادفی 34 زن یائسه ی هیپرلیپیدمیک برحسب BMI، تری گلیسرید (TG) و کلسترول تام (TC) سرم جور شده و به طور تصادفی به دو گروه مورد که 130 گرم لوبیا سویا حاوی 50 گرم پروتئین و 9/159 میلی گرم ایزوفلاوین مصرف می کردند شاهد که رژیم معمولی خود را ادامه می دادند (به مدت 10 هفته) تقسیم شدند. مقادیر سرمی لیپوپروتئین ها، هموسیستئین و Lp(a) در شروع مطالعه و پایان هفته ی دهم اندازه گیری شدند.
یافته ها
کاهش معنی داری در غلظت LDL-c، TC، LDL-c/HDL-c، TG/HDL-c، TC/HLD-c و Lp(a) سرم در گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد در پایان هفته ی دهم وجود داشت. در گروه مصرف کننده ی سویا در انتهای مطالعه در مقایسه با شروع مطالعه افزایش معنی داری در HDL-c و کاهش معنی دار در LDL-c، TC، LDL-c/HDL-c، TC/HDL-c، TG/HDL-c، Lp(a) و هموسیستئین وجود داشت.
نتیجه گیری
مصرف 130 گرم سویا به مدت ده هفته در زنان یائسه ی هیپرلیپیدمیک مفیدی بر لیپوپروتئین ها و Lp(a) سرم گذاشت و خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را در زنان یائسه ی هیپرلیپیدمیک دریافت کننده ی سویا نسبت به گروه شاهد کاهش داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
346
لینک کوتاه:
magiran.com/p572128 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!