تعیین همبستگی روش نفوذ رنگ و هدایت الکتریکی در بررسی ریزنشت اپیکالی کانال دندان

پیام:
چکیده:
بیان مساله: مهم ترین عامل در شکست درمان مهر و موم ناکافی کانال ریشه است که به ریزنشت و نفوذ ریزجانداران به درون کانال منجر می شود. از روش های گوناگونی برای تعیین مهر و موم آپیکالی استفاده می شود.
هدف
هدف از این پژوهش تجربی، مقایسه ی ریزنشت آپیکالی با استفاده از روش نفوذ رنگ و روش الکتروشیمیایی بود.
مواد و
روش
برای انجام این پژوهش تجربی 31 دندان جلویی تک ریشه ی کشیده شده ی انسان، که دارای ریشه ی مستقیم بودند، گردآوری شد. نمونه ها به روش تصادفی به سه گروه آزمایش، شاهد مثبت و شاهد منفی بخش شدند. کانال ریشه های گروه آزمایش و شاهد منفی پر شد. در حالی که در گروه شاهد مثبت، کانال ریشه ها پر نگردید. سطح بیرونی هر دندان، بجز دو میلی متری آپیکال و بخش تاجی با دو لایه لاک ناخن پوشیده شد. ریزنشت هر دندان با استفاده از روش الکترو شیمیایی مشخص شد. در این روش، از دو سیم مسی، به عنوان الکترود و محلول طبیعی سالین به عنوان الکترولیت استفاده گردید. سپس، بخش تاجی ریشه، با استفاده از سمان ZOE پر و با استفاده از دو لایه لاک ناخن پوشانده شد. در روش دوم، دندان ها به مدت 48 ساعت در محلول فوشین بازی 2 درصد قرار گرفتند و سپس، زیر آب شسته و از جهت طولی، برش داده شد و نفوذ رنگ بر روی هر دندان ارزیابی گردید. داده های به دست آمده به وسیله ی آزمون تی (t-test) ارزیابی شد. برای تعیین همبستگی میان دو روش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته ها
جریان ایجاد شده در روش الکتروشیمیایی از 1/3 تا 7/54 میکروآمپر و میزان نفوذ رنگ از 5/2 تا 8/6 میلی متر به دست آمد. ضریب همبستگی میان یافته های الکتریکی و نتایج به دست آمده از روش نفوذ رنگ 204/0=r بود.
نتیجه گیری
میان یافته های به دست آمده از دو روش، همبستگی وجود نداشت. بر پایه ی نتایج این پژوهش، پیشنهاد می شود برای ارزیابی مواد دندانپزشکی، ریزنشت به روش های گوناگونی، بررسی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
285
لینک کوتاه:
magiran.com/p573661 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!